De har succes med at flytte bilerne ud af centrum

5. april 2013

(Foto: mitsvendborg.dk)

 

Når bymidten bliver gjort tiltrækkende, tiltrækker det kunderne. Det viser erfaringerne fra andre byer

 

AF PER VINCENT

 

I december sidste år kunne mitsvendborg.dk – MAGASIN, som det første medie, vise billederne af det nye Axeltorv, renoveringen af Ramsherred og gennembruddet til den nye Trafikterminal og havnen.

 

Fem minutter fra eller til
Siden har diskussionen om tabet af p-pladser på Torvet nået nye højder, de forretningsdrivende er nervøse for omsætningen.

Erfaringerne fra andre byer, der kan sammenlignes med Svendborg, viser, at det faktisk ikke er noget problem, hvis p-pladserne bliver erstattet af andre. Også selv om de ligger i fem minutters gåafstand eller mere.

 

Slagelse gjorde det
I Slagelse har de Schweizerpladsen midt i byen, og indtil for 10 år siden var den befærdet af biltrafik. Den ligger op til gågadesystemet, lige som vores Axeltorv, og da man udvidede gågaderne med Nytorv og Nygade, blev der samtidig lukket for trafik på Schweizerpladsen.

Nu fremstår den som en oase midt i byen med caféer og opholdssteder, og de handlende i Slagelse har ikke på noget tidspunkt følt sig pressede. Tværtimod siger de i dag, at de er glade for gennemførelsen af det store byprojekt.

 

Fredericia gjorde det
I Fredericia har det ikke haft de store konsekvenser, at der blev fjernet 60 parkeringspladser fra Axeltorv, og at Danmarksgade blev lavet til gågade. Det skete i 2008.

- Selvfølgelig er det vigtigt med bynære p-pladser, og jeg kan forstå, at det får I også i Svendborg. Parkering lige uden for forretningernes hoveddør kan jo ikke lade sig gøre. Det betyder i virkeligheden ikke så meget, at man skal gå fem minutter eller lidt mere for at komme til selve bymidten, siger formanden for Fredericia Shopping, Ole Mortensen, til mitsvendborg.dk.

 

Gratis p-hus
Han fortæller, at Fredericia Kommune gjorde det rigtige, da man byggede et p-hus med tre timers gratis parkering til 250 biler.

- Det er rigtig godt med p-huset, og jo, det lykkedes os at tale byrådet fra at forlange p-afgifter på de nye pladser, og når der er en tre-timers grænse, er der den udskiftning, der skal være, understreger Ole Mortensen.

 

Pres på politikerne
- Inden vi gjorde noget som helst, lavede vi en analyse om detailhandlen i Fredericia, og selv om både de handlende og beboerne omkring Axeltorv var bekymrede, gennemførte vi projektet alligevel. Der var pres på politikerne for at stå fast på deres beslutning, fortæller arkitekt i Fredericia Kommune, Uffe Bjerregaard.

 

De er der stadig
Bymiljøet var trist og nedslidt, og det var nødvendigt at gøre noget for at trække kunder til bymidten, så Fredericia ryddede Axeltorv for biler og udvidede gågadenettet.

- Der er overhovedet ingen ændringer at spore i forretningslivet, de er der stadig alle sammen, og vi hører aldrig utilfredse røster, siger Uffe Bjerregaard.

Fredericia, Slagelse og andre mellemstore byer som Horsens, Vejle og Herning har haft succes med at etablere rekreative områder i bymidten.
Læs meget mere om by-omdannelserne i Svendborg midtby

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Lokale annoncer


Svendborg
Møllergade 57A

T. 31 59 57 00 

Vestergade 5 - T. 62 20 50 35 
Korsgade 7, Svendborg
Tlf. 62 21 22 11 


Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg – LIVE

Spillestedet Harders Møllergade 36 T.62213090 

Vestergade 10A - Svendborg
Frederiksø - Svendborg

Fejl på siden!

Giv mitsvendborg.dk besked på: cj@mitsvendborg.dk

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php