Sælg Sydfyn på Sanserne

30. september 2013

Download mitsvendborg.dk – MAGASIN – oktober

 

AF CHRISTIAN DAN JENSEN
Redaktør, mitsvendborg.dk

 

Studser du også over budskabet på forsiden af det nye mitsvendborg.dk – MAGASIN?
Måske du tænker, at mitsvendborg.dk forsøger at sætte en ny trend for sydfynsk sko-mode, eller at vi har en folde-ud-sektion på side 9 med månedens mr.Svendborg.

Men nej. Så kreativt er det slet ikke. Hensigten er en helt anden. Det handler om branding.

 

Hvem er vi egentlig?
Der er sikkert lige så mange meninger som der er indbyggere i Svendborg til det spørgsmål.
Og for at komme helt ind til kernen, så stiller vi i denne udgave af mitsvendborg.dk – MAGASIN skarpt på potentialerne i Sydfyn som brand. Og her på redaktionen er budskabet utvedtydigt:

“Vi skal sætte barren meget højere end vi gør i dag. Ud med alt det snobben nedad og alle de provensielle mindreværdskomplekser, o
g lad os i stedet flirte og forfører med vores brand”.

 

Når noget skal markedsføres, om det er et produkt eller en by, så griber vi sædvanligvis først fat i ’hvad’ det er vi vil sælge og herefter ’hvordan’ vi skal markedsføre det. Men i stedet burde vi vende det hele på hovedet, og spørge ’hvorfor’!

Vi ved jo godt ’hvad’ vi har på hylderne. Vores skønne omgivelser af skov og strand. Idyllen og den rolige og afslappede atmosfære. Det udgør bestemt en ikke ubetydelig salgsværdi for hele vores brand.

Men vi behøver ikke udelukkende bevæge os i græshøjde, for at få folk til at forstå hvad det er vi vil sælge. Der må gerne efterlades spor af nysgerrighed, undren og øget appetit.

Lad os derfor én gang for alle begrave den tilbagelænede attitude, at Sydfyn sælger sig selv alene på vores herlighedsværdi. Det er for nemt gang på gang at lade ø-havet og stokroserne være øverst på plakaten. Sydfyn er så meget mere.
Vi er nødt til at spørge hvorfor vi ikke tror mere på os selv. Hvorfor det er lettere at fylde gammel vin på nye flasker, i stedet for at turde prøve kræfter med en helt ny bryg.

Hvorfor foregår mange af vores købsbeslutninger under overfladen? Hvorfor påvirkes vi i en bestemt retning, når vi ser et billede, dufter en stemning eller hører noget behageligt?
Hvorfor vælger folk at holde deres ferie, deres firmaudflugt eller gøre deres huskøb i Svendborg?

Det handler om stimulering. Om indtryk. Ganske enkelt om markedsføring på alle sanserne.

Når British Airways sender en duft af enggræs ind i sine businessclass-lounges, så er det for at få folk til at føle sig, som var de udendørs og ikke i en lunken lufthavn. Eller når der spilles fransk harmonikamusik i vinafdelingen i supermarkedet, så er det naturligvis for at skabe en stemning som hjælper til at øge salget af franske vine. Det er ren Cittaslow.
I virkeligheden er det de ganske små detaljer som skal til for at skabe det helt rigtige brand. De bitte-små nuancer som fortæller vores sanser, at vi føler os godt tilpas, og har truffet det helt rigtige valg. Så små at vi knap nok bemærker dem.

 

Jeg tror.. nej, jeg er overbevist om, at Sydfyn har meget mere at byde på, end det signal du møder på forsiden.

 

Rigtig god fornøjelse med mitsvendborg.dk – MAGASIN

Et svar til Sælg Sydfyn på Sanserne

  1. Gorm Pedersen
    30. september 2013 at 19:47

    Kombinationen af mindreværd og selvovervurdering er virkelig forunderlig i denne mikroskopiske, danske udgave af Provence, hvor mulighederne for kvalitetsudvikling er uendelige. Men det “går jo aller” som de indfødte siger, når nytænkere udefra prøver kræfter med den træge grød. Men der er et væsentlig lyspunkt, og det er Stella Maris, hvor en milliardær udefra har foretaget hovedrengøring. Det har han allerede gjort på Vejrø. Og det virker.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


Køb billet til teaterforestillingen
den 28. og 29. sept. her

NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php