Maritim oplevelsesøkonomi har vind i sejlene

13. oktober 2013


(Foto: mitsvendborg.dk)

 

Maritimt Center ser positivt på flere erhvervsarrangementer, efterhånden som økonomien tegner sig lidt lysere.

 

AF JENS SCHNABEL

 

Bestseller, der sælger og designer tøj, stod sammen med Maritimt Center bag et arrangement i den sidste weekend i august, hvor godt 100 ansatte i Bestseller en hel dag sejlede med skonnerterne Fylla, Fionia og Meta fra det gamle pakhus på havnen.

– Der var ingen, der anede, hvad der skulle ske, og at de skulle ud at sejle. Så der var jo lagt op til lidt kapsejlads og tilråb. Det er jo kolleger, som måske ikke ser hinanden hver dag, men hvor der på denne måde blev skabt noget sammenhold, siger Jay Jensen, daglig leder i Maritimt Center.

Han forklarer, hvordan turen derefter gik til Skarø, hvor der var arrangeret middag på Café Sommersild, mens der i pakhuset blev pyntet op til en fest, der varede til den lyse morgen.

– Jeg kunne se, at det havde været rigtig hyggeligt, da vi kom og skulle rydde op, siger Jay Jensen.

 

Heldagsarrangement omsætter for 200.000
Maritimt Center udlejer jævnligt pakhuset på omtrent samme vis som et forsamlingshus. Men erhvervsarrangementer for virksomheder med oplevelser til havs er knap så hyppige. Sidste år var der blot et arrangement af den type, men der har været fire i år, og Jay Jensen venter mindst seks i 2014.

Den stigende interesse hænger ifølge Jay Jensen sammen med, at sejlturene har været for dyre og for problematiske under en lavkonjunktur.

– Det er noget af det første, man sparer på. Det er helt klart vores oplevelse. Der har været nogle rigtigt sløje år. Det er lige præcis her, de har sparet under den her finanskrise, siger Jay Jensen.

Han peger på, at det også sender et kedeligt signal, hvis man lejer et stort sejlskib og holder fest, lige efter man har afskediget folk.

– Det gør man jo ikke. Men det har branchen virkelig lidt under, vurderer han i dag.

Et erhvervsarrangement med tre skonnerter og fest i pakhuset er selvfølgelig også en pæn udgift, og Jay Jensen vurderer, at Bestseller betaler omkring 200.000 kr. for det.

– Det omsætter for et par hundrede tusinde. Men der er også det i det for os, at det er sjovt og interessant at være med til at vise mennesker udefra en oplevelse af Sydfyn, forklarer han.

 

Lokale oplevelser i Cittaslow-ånden
Hele idéen omkring den lokale oplevelse taler til det lokale særpræg, og Maritimt Center er da også Cittaslow-certificeret, mens Jay Jensen selv sidder i rådet.

Cittaslow handler kort sagt om et mere enkelt liv med fokus på kvalitet, bæredygtighed og lokale produkter. Det er dog ikke alle virksomheder, der ser potentiale i at promovere sig gennem Cittaslow, og Jay Jensen har sit eget gæt på, hvad det skyldes.

– Vi vil gerne være vækstkommune og et sted, hvor der sker noget med innovative og kreative folk. Jeg tror, det hænger sammen med, at man er lidt bange for, hvis man siger, det skal gå langsomt – altså Cittaslow. Jeg tror, folk ikke rigtig er klar over, hvad det står for. For mig står Cittaslow for ‘det gode liv’, for eksempel med at sejle samt bevare de gamle sejlskibe og miljøet hernede på havnen, lyder vurderingen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php