Fra sandrevle til industri

18. april 2015


(Foto: mitsvendborg.dk)

 

Historien om Frederiksø handler om skibe

 

AF PER VINCENT

 

Der lå en bunke sand lige ud for kysten ved skibsholmen for enden af Brogade. Den var så lav, at den blev oversvømmet ved højvande og derfor ikke kunne bruges til noget som helst. Dengang kaldte de den Koholmen, i dag hedder den Frederiksø.

 

Skibsbyggerøen
Midt i 1700-tallet var det købmændene, der ejede havnen, de havde hver sin. De ansatte en bromand, som blandt andet ”skulle påse, at ballast af strø- og mursand udkastedes ved Koholmens østre og nordre side”, og i 1840´erne begyndte skibene for alvor at bruge Koholmen som aflæsningsplads for overflødig ballast, og der blev bygget en stendæmning og to ballastbroer. Øen blev udvidet i rekordfart, allerede 10 år senere var man i gang med de første skibsreparationer, en tegning fra 1850´erne viser skibsbyggeri på øen, så det er gået hurtigt med at fylde op og lave bolværker.

Samtidig skiftede øen navn til Frederiks Ø, opkaldt efter kronprins Frederik, Fyns guvernør.
Øen har i den grad været med til at forme livet i Svendborg, skibsindustrien har sat sit præg på Frederiksø og dermed på hele byen og egnen.

 

Ring-Andersen
På et tidspunkt var der fire værfter i Svendborg Havn, så var der to og til sidst kun et. Skibsbygmester Jørgen Ring-Andersen.

Han ejede et værft på Thurø og et i Skelskør, han havde været med til at bygge de berømte Chinaclippere i Aberdeen, og den 15. marts 1867 indviede han sit nye værft på Frederiksø.
Hans timing var perfekt, for omkring det tidspunkt begyndte ”den store byggeperiode”, og de første 10 år søsatte han 25 skibe. Forretningen blomstrede, og der var bygget 84 skibe, da Jørgen Ring-Andersen døde i 1901. Bare seks år senere grundlagde familievirksomheden så Svendborg Stålskibsværft ved siden af træskibsværftet, som er her endnu.

 

Svendborg Værft
Stålskibsværftet gik konkurs i 1925, en gruppe erhvervsfolk valgte at investere ny kapital, og byen fik Svendborg Værft, som Frederiksø jo har været synonym med.
Det var en god forretning igennem 1940´erne, 50´erne og 60´erne, for efter 2. Verdenskrig havde A.P. Møller overtaget stedet. I 1969 begyndte den nye direktør Per Glente at modernisere det slidte værft, og i 1972 valgte A.P. Møller at sælge sine aktier.
Den nye ejer hed Calkas, og Svendborg Værft fik stor betydning på det internationale marked. Det toppede i 1988, da værftet fik en ordre på over en milliard kroner. Fire inspektionsskibe til Søværnet, og da det sidste var afleveret i 1992, begyndte nedturen.
Skiftende ejere og to konkurser kom til at betyde enden på Svendborg Værft i 1997, på et tidspunkt Sydfyns mest betydningsfulde arbejdsplads med 700 ansatte.

 

(Kilder: Svendborg Købstads Historie, Bind 2 1960 – www.svendborghistorie.dk)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php