Mad til moderne liv

26. august 2015

(Foto: Skovdal & Skovdal)

 

Inge Skovdal er fotograf, madskribent og mor – og alle tre ting har spillet ind i tilblivelsen af en ny serie af kogebøger med det rammende navn: Mad til det virkelige liv

 

AF ANNA PIA HOLMGAARD

 

– Husk at mad også kan være nemt. Inge Skovdal, madskribent, fotograf, stylist og kogebogsforfatter, har et meget enkelt budskab til familien Danmark. En familie, der ofte føler sig presset på tid og derfor ikke kan følge de herskende madtrends, hvor alt enten skal være hjemmedyrket, bagt på egne, økologiske surdeje, langtidsstege i halve døgn eller ganske enkelt følge strenge principper for ingredienserne.

Så når det skal gå stærkt, ender familien ofte med at spise småtrist mad fra supermarkedets frostboks, er hendes vurdering – og det er derfor, hun føler, den nye kogebogsserie ’Mad til det virkelige liv’ kunne falde på et tørt sted i familien Danmarks hverdag anno 2015.

Hun er selv som travl forretningskvinde meget optaget af, hvordan man laver god mad, uden at det tager halve dage. Hun skriver hver uge om mad og giver opskrifter i Fyens Stiftstidendes/Fyns Amts Avis’ Livsstil-tillæg, der også sælger den nye bogserie. De to første, Forår og Asiatisk Sommer, er lige udkommet.

 

– Jeg synes, det er vigtigt, at man gør madlavning tilgængelig for alle, ikke kun dem, jeg kalder de ressourcestærke, der har masser af tid og økonomisk overskud. Det er i min verden vigtigt at formidle enkle opskrifter, som også børn kan lave – og vise, at man kan komme rigtig langt uden at gøre store og dyre indkøb hver eneste dag, siger hun.

Inspirationen til opskrifterne kommer fra hendes eget liv, hvor børnene på 10, 13 og 15 år har hver deres maddag derhjemme. Det er ikke kun for selv at slippe – men også fordi hun mener, der ligger en stor kvalitet i at give madkultur og -kundskaber videre.

– Det har også en anden god effekt. Jeg ser meget tydeligt, hvad der kan gå galt i en opskrift, hvad der er svært, og hvor jeg måske skal justere. Jeg oplever til gengæld også, at det er rigtig meningsfuldt for børn at lære at lave mad, servere den og tage ansvar for et måltid. Det rummer mange gode værdier, og med mine bøger vil jeg netop gerne give de knap så køkkenkyndige en tilgang til madlavning, der er til at forstå og bruge, siger Inge Skovdal.

 

Rejselyst og madglæde
Ud over arbejdet i hjemmet og i virksomhedens fotostudier på Fyn, i Aarhus og København rejser hun og familien jævnligt. Så bliver der altid testet gadekøkkener, restauranter og lokal madtradition. Ofte giver det idéer til nye opskrifter eller bøger. Bogen Asiatisk sommer er f.eks. blevet til efter en tur i Vietnam og passer godt ind i seriens ’nem og lækker’-filosofi.

– Selv om det er sommer, kan vi godt spise andet end grillmad, og jeg prøver at vise muligheder for at spise let, krydret og sundt med bogen, siger hun.

De to første bøger i serien er som nævnt allerede udkommet og er fynsk produceret fra start til slut. De to næste, der kommer til at matche efterår og vinter, udkommer i anden halvdel af 2015, og hver bog vil koste 99 kr.

– Jeg har som sagt lagt vægt på, at opskrifterne er meget tilgængelige, men også at de kan tilpasses efter den enkeltes smag. Jeg er jo ikke kok, og det har gjort, at jeg uden videre kan sige, at der ikke behøver komme boghvedemel i blinis, som der er på forsiden af Forår-bogen. Jeg tænker mere i, hvad folk har stående i skabet, og at jeg ikke selv altid har tid eller mulighed for at købe nyt ind. Opskrifter skal være fleksible og kunne twistes. Bøgerne er en legeplads for mig, og det synes jeg også madlavning skal være – let og sjovt og inspirerende, siger hun.

 

Fakta om bøgerne
Bogserien ’Mad til det virkelige liv’ er baseret på madskribent Inge Skovdals opskrifter, og der er seks dagblade under Jysk Fynske Medier, som tillægget Livsstil udkommer sammen med, bl.a. fra magasinet Livsstil, der udkommer med Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis i weekenden. Bøgerne er et bredt samarbejde mellem dels Jysk Fynske Medier, der distribuerer og sælger, virksomheden GraphicCo, tidligere Svendborg Tryk, og Indoor Marketing, der layouter, samt Skovdal & Skovdal, som Inge Skovdal ejer sammen med sin mand.

Bøgerne kan indtil videre købes i udvalgte butikker og via fordelsklubben i Jysk Fynske Medier. Listen udbygges løbende og kan ses på www.madtildetvirkeligeliv.dk

Man kan også følge bøgerne på Instagram på kontoen @MadtilDetVirkeligeLiv 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php