En lille mand med strithår

27. august 2015

(Foto venligst udlånt af Odense Bys Museer)

 

Nationalkomponisten fra Fyn skrev musik til flere hundrede sange

 

AF PER VINCENT

 

Selv om du måske ikke kender Carl Nielsen, kender du sandsynligvis en del af hans musik, for eksempel `Jens Vejmand` og `Jeg ved en lærkerede` og mange andre af vores gode, danske sange. Gennem hele sin karriere prøvede han at fastholde, at musik ikke kan være national, men netop Carl Nielsens tone beviser det modsatte, prøv at høre kantaten `Fynsk Forår`, som i den grad er dansk i sit udtryk.

Og han var rigtig glad for Fyn, som han syntes var noget særligt. I bogen `Levende Musik` fra 1925 skriver han blandt andet, at Fyn er anderledes end resten af verden, og `hvem der giver sig tid til at lytte, skal nok erfare det. Bierne synger på en egen måde med en særlig fynsk klang, og når hestene vrinsker og de røde køer brøler, er det på en helt anden måde end i det øvrige land`.

Carl Nielsens mange år som vogterdreng under den fynske himmel på Bramstrup Gods ved Nørre Lyndelse satte sit præg på hans person og ikke mindst hans musik. Kvinderne undgik heller ikke hans opmærksomhed, og de var også særlige i forhold til andre. Han skriver blandt andet om `de fynske pigers henrivende klukken, når de både jubler og ler i haverne bag de klippede hække`.

 

Ud over de seks symfonier, tre solokoncerter, to operaer og en masse andre værker, blandt andet `Tågen letter`, skrev han også musikken til over hundrede sange og salmer, som er blevet danskernes fælleseje.

Han var i lære som købmand, det afbrød han for at spille trompet, så han kunne blive militærmusiker, i øvrigt på farens opfordring. Niels Maler, som han blev kaldt, var en populær landsbymusiker, og far og søn har spillet til mange baller sammen. Carl Nielsen lærte sig selv at spille klaver, violin kunne han allerede, og han var i gang med at komponere.

På Københavns Musikkonservatorium blev han undervist af blandt andre Niels W. Gade, og i 1889 fik han en stilling som violinist i Det Kongelige Kapel. Fra begyndelsen af 1890´erne kom der for alvor gang i pennen og nodepapiret, og Carl Nielsen blev nationalkomponist, mens han endnu levede.

Han havde sin egen stil, og de fleste med kendskab til Nielsen er enige om, at barndommen og de helt unge år har haft afgørende indflydelse på hans musik. På mange måder var han forud for sin tid i sin måde at komponere på.

 

Under prøverne til hans opera `Maskerade` på Det Kongelige Teater klatrede den 66-årige Carl Nielsen rundt i tovværket bare for sjov, men det gik galt. Han fik et ildebefindende og døde en uge senere, den 3. oktober 1931. Kongeparret var med til begravelsen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php