God læring skal bevises

10. oktober 2015

(Foto: fagfotografen.dk)

 

Kommunens folkeskoler er en del af Europas hidtil største udviklingsprojekt, som skal sikre, at alle børn og unge trives og lærer mest muligt ud fra dokumenterbare effektive metoder

 

AF LARS RASMUSSEN, Vid & Sans

 
I september i år blev alle elever, forældre, lærere og ledere i Svendborg Kommunes folkeskoler bedt om at besvare nogle digitale spørgeskemaer om, hvordan det fagligt og socialt står til lige nu. Både generelt på skolerne og for den enkelte elev. Tilsvarende spørgsmål har alle pædagoger, forældre og ledere i dagtilbuddene fået.

De mange svar skal danne fundamentet for de næste 4 års udvikling af børn og unges måde at lære på, og spørgsmålene gentages om 2 og 4 år, så man kan dokumentere effekten af den indsats, der sker undervejs.

Udviklingsarbejdet i Svendborg for 0-18 åriges læring er en del af Program for læringsledelse, som 13 kommuner er med i. Aalborg Universitet og Center for Offentlig Kompetenceudvikling står i spidsen for programmet.

 

Forskning gavner
Ved hjælp af forskningssamarbejder får alle de deltagende kommuner neutral og valid viden om de bedste metoder, og gennem indbyrdes netværk lærer de af hinanden på alle niveauer. Dette giver baggrund for lokale beslutninger om bl.a. målsætninger og kompetenceløft.

– Forskning har en stor betydning, som bl.a. det store idrætsskoleprojekt, Svendborgprojektet, viste, siger skolechef Helle Hansen.

F.eks. har beviserne for sundhedseffekten af høj puls og daglig bevægelse inspireret til bevægelse på alle landets folkeskoler, og de nyeste beviser for, at børn lærer bedre, når de er fysisk aktive, har sat gang i en bølge af kurser og ændret praksis mange steder.

 

Målet er bedre læring
Målet med læringsprogrammet er, at alle børn bliver så dygtige som muligt. Helt i tråd med folkeskolereformens mål. International erfaring blandes med lokale registreringer til en mængde data, hvorefter det afgøres lokalt, hvordan den samlede viden skal bruges strategisk.

– Dannelse, faglighed og trivsel er lige vigtige elementer i udviklingsarbejdet i Svendborg, siger Helle Hansen.

– Vi bygger på kendte værdier, men flytter fokus fra input til output – altså fra undervisning til læring – på baggrund af dokumenteret viden om, hvordan børn og unge lærer bedst, forklarer hun.

 

Program for læringsledelse:

  • involverer 217 skoler, 74.000 elever og 9.000 fagprofessionelle i de 13 kommuner samt dagtilbud i 6 kommuner
  • løber over 4 år
  • har til formål at skabe ”forskningsinformeret, målstyret skole- og kompetenceudvikling” ud fra inspiration fra konkrete projekter i Canada, Norge og Sverige
  • er støttet af A.P. Møller Fonden med 21 mio. kr.

 

Svendborgprojektet:

  • er Danmarks største idrætsskoleprojekt og verdens største forskningsprojekt af sin art
  • alle folkeskoler i Svendborg er idrætsskoler fra 0.-6. klasse
  • Syddansk Universitet koordinerer forskningen, som p.t. rummer 15 Ph.d.’er og én postdoc

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php