Svendborgs fremtid set igennem en kikkert

12. oktober 2015

(Illustration: Ulrik Bogetoft Ærenlund)

 

AF ULRIK BOGETOFT ÆRENLUND

 

Jeg er eksil-svendborgenser. Jeg er født og opvokset i Svendborg, men forlod byen for cirka 20 år siden og er desværre endnu ikke flyttet tilbage. Jeg er ofte i Svendborg, og min kone og jeg er enige om, at når vi engang bliver gamle, vil vi gerne flytte hjem til skønne, hyggelige Svendborg.

Jeg tror, der er mange, der har det på samme måde som os, og det er noget møg for Svendborgs fremtid, for Svendborgs udvikling har ikke brug for pensionister. Dét, Svendborg har brug for, er en ordentlig indsprøjtning af unge dynamiske mennesker, der kan sætte liv i byen og skabe vækst og udvikling.

 

Ja-cap’en eller nej-hatten?
Nogle mennesker ser ungdommen som snottede galninge, der hærger byen med graffiti og skateboardvandalisme. Jeg ser det helt anderledes.

Hvis man vil have innovation, iværksætteri, udvikling og fremgang i en by, skal man have ”skomageren til at lave sko” – eller sagt på en anden måde, lad målgruppen definere visionen. Man skal ikke få en flok gamle gnavne mænd til at finde på, hvad der tiltrækker unge mennesker og nystartede familier.

 

Lær af de andre!
Odense har i mange år haft det problem, at så snart de unge kloge hoveder havde færdiggjort deres uddannelse på f.eks. SDU, så smuttede de fra byen, da Odense var en kedelig by at bo i.

Det var et stort problem for alle virksomhederne i Odense og omegn – og dermed også noget rigtig møg for Odense Kommune.

Derfor bad erhvervsledere og Odense Kommune en gruppe unge mennesker i den pågældende aldersgruppe om selv at finde en løsning. Hvad skal der til, for at I bliver efter endt uddannelse?

Og jeg skal love for, de kom med en vild løsning! 

Heldigvis var erhvervslederne og Odense Kommune kloge nok til at stole på de unge, og planen blev sat i værk.

Med start i foråret 2014 har der hvert forår, sommer og starten af efteråret været et massivt overflødighedshorn af gadefester, koncerter, skøre påfund, gadekunst og andre ting, der reelt gør Odense til en rigtig spændende by for alle.

Lige fra H.C. Andersen-festivalen, Tinderbox og Karrusel, til blomsterfestival og gadeudsmykning af diverse kunstnere. – Og ja, det larmer, sviner og koster penge, men det virker!

Aarhus havde det samme problem i 80’erne og valgte at satse på musikken med enorm succes.

Svendborg skal finde sin egen formel, men husk nu, at det er målgruppen selv, der skal finde løsningen – og det er det lokale erhvervsliv og kommunen, der skal støtte op, da det i sidste ende er dem og byens borgere, der vil nyde godt af indsatsen langt ud i fremtiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php