Vi vil se godt ud, og vi vil se godt

18. august 2016

(Foto: mitsvendborg.dk)

 

’Med mine Ray-Ban solbriller er jeg Jack Nicholson, uden er jeg bare en halvgammel småfed mand’
Jack Nicholson

 

AF CHRISTIAN DAN JENSEN

 

Der var engang, hvor solbriller udelukkende var noget praktisk. Man havde et enkelt par, som man havde med sig på solferien, og ellers lå de i handskerummet i bilen. Solbriller var ikke noget, man brugte hverken tid eller penge på.
I dag er solbrillen en del af vores identitet. Vi tager den på og ser verden i et andet perspektiv, da glassene jo filtrerer lyset og dermed får verden til at se mere behagelig ud. Samtidig bliver vi med den rigtige solbrille fuldendt i vores look. Vi udsender et signal, som vi ønsker, verden ser os. Eller i hvert fald en del af os.

Personen bag glassene
Kim Wichmann har været selvstændig optiker i mere end 30 år i Svendborg. I 1984 åbnede han sin første forretning i Tullebrinken, og 10 år efter rykkede han ind i Kattesundet, hvor han skabte en moderne optikerforretning, som i dag er en del af den frivillige kæde Nyt Syn.
For Kim Wichmann er det vigtigt at give sine kunder den rigtige rådgivning, når de skal købe en ny solbrille. Derfor, om kunden ønsker det, starter man gerne med en god snak for at finde ind til, hvem personen, som skal bære solbrillen, er. Hvilket signal ønsker man at sende? Skal man bruge solbrillen til sport og fritid, eller skal den matche Hugo Boss-jakkesættet?
– Vi ønsker ikke at sælge en solbrille, som overhovedet ikke passer til personen, der skal bære den. Derfor vægter vi rådgivning meget højt, fortæller Kim Wichmann og giver et eksempel:
– Det betyder altså noget for golfspilleren, at han får den rigtige solbrille med det rigtige glas, som bevarer kontrasterne ude i naturen og samtidig giver UV-beskyttelse. Der er i dag udviklet kontrastfremhævende glas til specielle formål som for eksempel sejlsport, cykling, motorsport og golf, forklarer Kim Wichmann.
Et forholdsvis nyt produkt på markedet er Maui Jim solbrillen, som er udviklet for og af surfere.
– Det hele startede på Hawaii i starten af 80’erne i et samarbejde mellem en lokal optiker og en surfer, der havde samlet alle de bedste glas fra forskellige solbriller for at skabe en solbrille, som kunne opfylde alle de krav, en surfer kunne stille til et par solbriller. Og det lykkedes, siger Kim Wichmann og viser nogle forskellige Maui Jim-modeller fra forretningen – også nogle, som bestemt lige så godt kunne bæres på en smart café på storbyferien som på et surfbræt ved Surfers Point i Australien.

Mindst fire par
Højre lillefinger retter diskret på brillen, samtidig med at det ene øjenbryn løfter sig let, da jeg spørger Kim Wichmann, om det vel ikke er nok med bare et enkelt par allround solbriller i brystlommen.

– Enhver bør som minimum have to til fire par solbriller. Et par til bilkørsel, et par man bruger til idræt eller fritidsinteresser, et par til sit statement og så naturligvis den helt rigtige solbrille til jakkesættet. Det vil være vanskeligt at have én solbrille, som dækker hele vejen rundt. Til gengæld kan vi altid finde en solbrille, som både klæder og passer alle mennesker og til hvilket som helst formål, smiler Kim Wichmann og nævner i samme forbindelse, hvor vigtigt det er også at huske børnene.
– Desværre ser vi en del børn med UV-skader på hornhinden. Vi er gode til at smøre de små ind i solcreme, men ofte glemmer vi også at beskytte deres øjne. Det er meget vigtigt at huske solbriller til børn, siger Kim Wichmann.

Stjernedrys
De første, som anvendte noget, der lignede solbriller, mener man, var eskimoer, der for flere tusinde år siden bar horn eller benstykker, som de havde snittet smalle riller i. Det gjorde, at de kunne jage i den skarpe sols reflekterende genskær fra istidens kridhvide snedække uden at blive sneblinde.
Egentlige solbriller blev først udviklet omkring år 1900. De blev hurtigt et modefænomen, da stumfilmstjerner begyndte at bruge dem for at beskytte øjnene mod det stærke lys i studierne.

Gennem de sidste 100 år har solbriller været en del af Hollywood-heltenes coolhed og rockstjernernes sexappeal og distancerede attitude. Tom Cruise havde næppe været den samme uden sine pilotbriller i filmklassikeren Top Gun fra 1986 – som i øvrigt ikke er Ray-Ban, men Randolph solbriller, som bruges af piloter i det amerikanske luftvåben.
I den nyeste James Bond-film bærer Daniel Craig udelukkende Tom Ford solbriller. Steve McQueen bar altid de legendariske Persol 0714 solbriller, og den afdøde skuespiller bruges den dag i dag som stilikon for den italienske solbrille, som alle stadig fremstilles i hånden.
Bono fra U2 ser man sjældent uden solbriller, ofte fra Emporio Armani, og selvom rockstjernen i tyve år har lidt af grå stær og derfor er nødt til at beskytte sine øjne, så er solbriller også en del af hans varemærke.

Vi elsker solbriller, fordi de giver os mulighed for at lege med vores identitet, når vi tager dem på. Og selvom vi selvfølgelig først og fremmest bærer dem for at beskytte øjnene, så gør det jo ingenting, at vi samtidig også lidt ligner stjerner. 

nytsyn.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


Køb billet til teaterforestillingen
den 28. og 29. sept. her

NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php