Indsats for styrket erhverv i gadeplan

18. august 2016

(Foto: mitsvendborg.dk)

 

Strøgkunder går ikke kun efter slagtilbud. Det skal være indbydende, inspirerende og spændende at færdes i gaderne. Og kundeservicen skal være helt i top.

 

AF PER VINCENT

 

Svendborg er udpeget som én af landets 24 kommuner til at deltage i en målrettet erhvervsindsats. Svendborg Kommune har i den forbindelse valgt at ansøge puljemidler til at fremme udviklingen i detailhandlen. Det falder godt i spænd med at kommunen i øjeblikket arbejder med erhvervshandlerplaner opdelt i fem erhvervsområder: landbrug, fremstilling og produktion, byg og rådgivning, turisme og detailhandel.
Detailhandlen er udfordret, og derfor er der gode muligheder for at understøtte og udvikle arbejdet for og med detailhandel og øvrige erhverv i gadeplan i den erhvervsindsats, som Erhvervsministeriet/Erhvervsstyrelsen i samarbejde med Region Syddanmark nu ruller ud.


Erhvervskontaktens fornemste opgave er at understøtte erhvervsklimaet i kommunen, og Erhvervskontakten vil gerne være medaktør og samarbejdspartner for detailhandlen.

En handelsby som Svendborg vil til enhver tid blive målt på hvor god eller dårlig detailhandlen er. Hvis for eksempel serviceniveauet i en strøgforretning er ringe, bliver kunderne væk, og med den benhårde konkurrence fra nethandlen, er kundeservice netop et af de parametre en forretning bliver målt på. En enkelt, dårlig oplevelse med en ekspedient kan være nok til, at kunderne går andre steder hen. Argumentet om, at kunderne bliver væk fordi de ikke kan parkere foran hoveddøren, er ikke hele forklaringen.

 

Se helheden
Det handler om erhvervsudvikling for butikkerne. Svendborg Kommune og Erhvervskontakten er parat til samarbejde, og det er allerede i gang.

- Vi bor i en af de mest mangfoldige handelsbyer i landet, og vi bliver nødt til at nuancere debatten så det hele ikke bare handler om oprydning i gågaderne og snakken om parkeringspladserne. Alle undersøgelser viser, at der omsættes langt mere der hvor folk siver og ikke kører bil, gågader og sivegader er simpelthen med til at skabe et bedre flow.

Sådan siger Marianne Wedderkopp, chef for erhverv, bolig og natur.

Hele ideen er, at butikkerne, både specialforretningerne, de mere almindelige og kædebutikkerne, skal samarbejde om at lave fælles oplevelses- og shoppemiljøer, det er en vigtig attraktion i sig selv og måske oven i købet den afgørende faktor.

- Vi ved, at for eksempel 30 procent af turisternes forbrug bliver lagt i detailhandlen, ikke fordi der er varer på tilbud, men fordi hele oplevelsesperspektivet er rigtigt, og serviceniveauet er højt, det er de ting, der er den afgørende faktor, forklarer Marianne Wedderkopp og tilføjer, at detailhandlen må se på helheden og ikke kun sin egen butik, hvis udviklingen skal sikres.

 

Selvbåren erhvervsudvikling
Hele gadebilledet, de indbydende butikker, interessante og stemningsfyldte miljøer med cafeer og aktiviteter, hvor kunderne har lyst til at færdes, er vejen frem. Hvis butikkerne og handelsmiljøerne er inspirerende, bliver kunderne også inspirerede og får lyst til at blive lidt længere, end de egentlig havde tænkt sig, og de køber mere, end de egentlig havde tænkt sig.

- Masser af butikker begynder allerede ude på gaden foran vinduerne, alene sådan noget er med til at skabe et miljø, men vi, og navnlig forretningerne, skal have mulighed for at gøre endnu mere af den slags, så der bliver skabt en stemning af ro, god tid, rart at være i, altså ren Cittaslow, siger Marianne Wedderkopp, der sagtens kan forestille sig for eksempel mobile kaffevogne i gadebilledet, som der nu er åbnet mulighed for, med mobilt gadesalg i Svendborg midtby. Hun understreger, at én butik ikke kan gøre det alene. Der skal flere til.
– Det er nødvendigt at der sker noget hvis vi skal sikre vækst og overlevelse i detailhandlen. Det er ikke er varerne på hylderne der i sig selv tiltrækker kunderne, men selve butikken og ikke mindst personalet sammen med de fysiske omgivelser, altså alt det der skaber den rigtige stemning når man er på shoppetur, siger Marianne Wedderkopp.

 

Frem med visionerne
I foråret blev det første møde holdt med detailhandlerne foranlediget af en politisk vilje, som mener, at det er bydende nødvendigt at gøre noget.

- Jeg har stor kærlighed til Svendborg, og jeg er bange for, at vi simpelthen går i stå, hvis vi ikke udvikler os, og med ”os” mener jeg butikkerne. Vi kan ikke blive ved med, år efter år, at diskutere, hvem der skal betale for julebelysningen, hvem der skal feje gaden uden for butikken og brokke os over antallet af parkeringspladser. Vi skal videre, mener Finn Olsen, medlem af byrådet for Liste L, der står for møderne sammen med Henrik Nielsen, De Konservative.

Han vil have visioner på bordet, og han vil have et tættere samarbejde mellem embedsværket, politikerne og detailhandlerne.

- Men det fungerer kun, hvis detailhandlerne er med, og jeg tror, der er vilje, for ved vores første møde i april var der 60 deltagere. Det næste møde er 24. september, og her kommer CowiConsult med et oplæg til konkrete ting, vi kan gøre, siger Finn Olsen.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Lokale annoncer



Svendborg
Møllergade 57A

T. 31 59 57 00 

Persondatabeskyttelse! - Få styr på det inden 25.maj
Kontakt: Tove Dahlmann
Certificeret i persondata- sikkerhed
T. 40 25 46 26 

Møllergade 7 - 5700 Svendborg
Tlf: 62 21 06 83


Vestergade 5 - T. 62 20 50 35 
Korsgade 7, Svendborg
Tlf. 62 21 22 11 


Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg – LIVE

Spillestedet Harders Møllergade 36 T.62213090 

Vestergade 10A - Svendborg
Frederiksø - Svendborg

Fejl på siden!

Giv mitsvendborg.dk besked på: cj@mitsvendborg.dk

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php