Når tågen letter, ser man langt og klart

15. december 2016

(Foto: Niels Chr. Nielsen)

 

AF JENS L. LASSEN, Tåsingeskolen

 

Vores valghold på Tåsingeskolen arbejder med fremtidens energiforsyning, men vi har svært ved at koble forståelsen fra vores forsøg til virkeligheden. Vi ansøgte Sydfyns Energiforsynings Almennyttige Fond om midler til at afholde en studietur, hvor vi skulle nærstudere fremtidens energikilder i virkeligheden.

 

Elbiler og højhuse bygget med omtanke*
Fra flyveren så eleverne to havvindmølleparker, og mange vindmølleparker på arealerne ud for Berlin. De stod i kontrast til atomkraftværkets køletårn.

Berlin er kontrasternes by, med mange stærkt benzinslugende biler, som Lamborghini og Ferrari, men også mange elbiler som BMW, Renault m.fl., og især mange hybridbiler. Elbiler var især i de mange delebilordninger og byen havde 200 el scootere og mange elcykler til udlån. Det var spændende at se, hvorledes man i Mercedes hovedkontor havde valgt at lave en ekstra glasfacade, så vinden kunne virke kølende om sommeren, og som virkede ekstra varmende om vinteren. Etableret med omtanke i stedet for bare at indsætte energislugende aircondition.

Eleverne bemærkede de mange højhuse med solceller på tagene, og flere steder var solceller anvendt som solafskærmning, så man dels fik skærmet for lyset, og varmestrålingen, men samtidig lavede strøm.

 

Flodbåde med solceller
‘De er godt nok langt fremme’, sagde en elev, da vi så hvorledes man havde løst problemerne med overfladevand på Potzdammer Platz, og det var ‘genialt’, sagde en anden da vi så Die Fabrik, et hostel, som fremstillede alt det varme vand med solvarme på taget. 

Gadebelysning ved Berlin Tekniske Museum, var spændende, med en 1500 meter solcelledrevet strækning, en gadebelysning udelukkende med LED-belysning, med både direkte lys og indirekte lys, lamper med hæve- sænkebart lampehoved for at optimere lyset. Spændende var de mange lade-stationer til el-biler. Man havde sat en lille container med en udstilling af el cykler, el scootere og så var der omkring 1 kvadratmeter, hvor man havde teknikken og batterier til de solceller der var på taget, som oplagrede energien i batterierne, som igen kunne lade bilerne i standeren, helt udenfor det normale net, og helt grønt! Selv nogle af flodbådene var elektriske med solceller på ruffet.

 

‘Danmark skal se at komme i gang’
Udflugten gik til SEFs vindmøllepark i Niemergk sydvest fra Berlin. SEF har investeret 190 millioner kroner i en vindmøllepark med 15 Vestas 2 MW vindmøller. Alle SEFs 20 vindmøller har en samlet årsproduktion svarende til halvdelen af Svendborgs husstandes forbrug. De er meget store sagde en af eleverne, og med en rotordiameter på 80 meter og et overstrøget areal på 5027 kvadratmeter svarende til 5-6 villagrunde er de meget store.  

Når tågen letter, ser man pludseligt klart, og vi kan nu klart se virkeligheden og målene, og ‘Danmark skal se at komme i gang, hvis vi vil nå at være med’, som en af eleverne sagde. Vi har nu en række ambassadører, der klart ser fremtiden og kan koble vores forsøg til virkeligheden. Det er ikke sidste gang vi laver en energistudietur!

Tak til SEAF for en helt fantastisk tur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php