En dag i skole

15. december 2016

(Foto: mitsvendborg.dk)

 

AF GITTE KONDRUP EBBESEN, afdelingsleder Tåsingeskolen afd. Sundhøj

 

Jeg bliver ofte spurgt, hvordan skoledagen ser ud for vores elever på Tåsingeskolen.  Svaret på det spørgsmål er mangfoldigt og lader sig næppe beskrive i alle sine nuancer, men jeg vil alligevel benytte anledningen til at forsøge her. Jeg vil tage jer med en dag i skole og forsøge at give jer et billede af, hvad en helt almindelig skoledag indeholder på godt og ondt på Tåsingeskolen.

Denne novembermorgen er det stadig mørkt, da jeg parkerer min bil ved Indskolingen på Sundhøj. Klokken er 7.20, og jeg bydes velkommen af smil og glade stemmer, der sidder omkring morgenbordet og spiser havregryn og grovboller. Stearinlysene er tændt, og der er et flow af børn og voksne, der skal sige goddag og på gensyn. Jeg går ned til bordtennisbordet, hvor jeg ved, at der kan være livlig aktivitet for de morgenfriske. Der kan være brug for en ekstra voksen for at holde den gode stemning. Der skal være rum til, at børn på forskellige måder gør sig klar til en skoledag med mange læringsaktiviteter og mennesker. Nogle vil have ro, og andre har godt af at krudte af.

Da klokken ringer, siver børnene ind i deres klasser. Der er læsebånd i tyve minutter. 5. årgang besøger 2. årgang. De læser sammen med faste læsemakkere fra deres venskabsklasser. Man bliver glad helt ind i maven, når sådan en lille purk fra 2. klasse stolt læser op for en tre år ældre kammerat.

Da læsebåndet er slut, går jeg forbi 6. årgang for at ønske dem god tur. De er ved at trække i refleksvestene og spænde cykelhjelmene, for de skal på udflugt til Lundby. I 7. lægger vi klasserne fra Sundhøj og Lundby sammen. Det er et svært puslespil. Det er vigtigt, at børnene lærer hinanden godt at kende inden sammenlægningen, og det er vigtigt, at vi ser børnene i forskellige sammenhænge, så vi kan se, hvem der er gode for hinanden fagligt og socialt. Derfor mødes eleverne på 6. årgang flere gange i løbet af 6. skoleår. Hvert år, når klasselisterne sendes ud, er der nogle, der bliver skuffet, selv om vi gør os umage. At blive skilt fra sin bedste ven, eller at komme i klasse med en, man ikke bryder sig om, får følelserne op i de unge mennesker. Men vores erfaring siger os, at det nok skal blive godt. Forleden faldt jeg i snak med nogle af de nuværende 7. klasses elever, og de syntes alle sammen, at de var kommet i en god klasse.

Da jeg runder 3. årgang, er de ved at trække i flyverdragter og termostøvler. De skal på udedag. Der er vikar på den ene af klasserne i dag. Det kan godt være en udfordring, men i dag er det en af de faste, som børnene kender godt. Turen går til Carlsberg Camping, hvor vi har fået sat en skurvogn op. Det er genialt at have et samlingssted lige i midten af marker og skov og vådområder, når læringen sker ude i naturen. Jeg ønsker god tur.

 

Da jeg kommer hen til mit kontor, er der kommet en pakke til mig. Den sidste trivselsundersøgelse viste, at eleverne ikke bryder sig om vores toiletter. Rengøringsfolkene gør sig umage med at holde toiletterne rene, men de virker kolde og ikke særligt hyggelige. Jeg har derfor købt nogle wallstickers for at skabe et mere hyggeligt miljø. Resten af formiddagen går med at klistre wallstickers op. Modtagelsen er blandet. Nogle børn giver straks udtryk for, at det er dejligt med blomster, træer og sommerfugle. Men andre bryder sig ikke om det. Måske er det ikke den rigtige løsning, men så må jeg op på hesten igen og tænke videre. Det er vigtigt for Tåsingeskolen, at miljøet er inspirerende, trygt og godt, så eleverne trives og lærer alt det, de kan.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php