Med hjertet på rette sted

18. december 2017

(Foto: mitsvendborg.dk)

 

AF THOMAS AALLMANN

 

Din første julegave nogensinde var dit hjerte. Og giveren er Gud. Den levende Gud har forbindelse til dig med den gave, for han holder for meget af dig til at lade det lykkes for dig ikke at holde forbindelse med ham. Derfor kaldes julen ”Hjerternes fest”. Du og jeg modtog en gave med menneskehjertet, som i modsætning til resten af skaberværket er et guddommeligt eksperiment. Hjertets eksperiment består i, at Gud med dette lille mysterium i dit bryst har udstyrer dig med en særlig evne til at modtage ”høje signaler”: ane det skønne, skue fjerne horisonter og dermed længes højere op og dybere ind. Og det er altså en vigtig kendsgerning, som du kender. Du bevæges, fordi noget udefra bevæger dig, noget andet end dig selv rører ved dit indre. I mødet med det sande, det skønne og det gode kan vi bevæges til tårer. Dine følelser er nok en subjektiv reaktion, men de er ikke bare subjektive – de er frembragt af noget uden for dig, der vil have dig et sted hen.

”Og lad os gå med stille sind som hyrderne til barnet ind, med glædestårer takke Gud for miskundhed og nådebud!

Dine glædestårer er altså ikke en tilfældig subjektiv reaktion, men en naturlig refleks som Gud har skænket dig som et guddommeligt eksperiment. Og hvorfor har han det? Jo, glædens tårer er på en måde en slags belønning, når du er på rette vej. Der er et bånd mellem skaberen og dig.

”Vi har en ledestjerne, og når vi den følger gerne, kommer vi til Jesus Krist”.

Og det leder os til den anden gave, som vi får i julen. For med Jesu fødsel gør Gud det, som bevæger vores hjerte mest i mødet med storhed: Han ydmyger sig. Og der findes ikke noget mere bevægende end storheden, der tilsidesætter sin storhed for andres skyld. Gud lader sig føde som et menneske. Det er jo julens bud. Og det er altså ret enestående. Vi skal tænke så stort om juledags gave: Gud, som er evig og i en anden dimension af glæde, aflagde hele sin herlighed, forlod sit hjem for at reducere sig til et menneske på jorden, der kunne møde os på vores præmisser og fortælle os, at vi med vores hjerter engang skal blive engle hos ham i den evige glæde. Det ville svare til at du skulle blive en hund for med hundens begrænsede forestillingsevne og gøen at belære andre hunde om, at de engang skal blive mennesker. Alt dette gjorde den store for os små – og det gør Jesus Kristus stor på den store måde. Og det bevæger os til tårer. For storhed er mere end bare at være mægtig – der er en stor måde, at være stor på, og så er der en latterlig lille måde at være stor på (vi kender alle typen). Den store måde at være stor på, er at være ydmyg i sin storhed. Og større end julenats ydmyge stald bliver den store storhed ikke. Stalden i Betlehem indeholder noget, som er større end hele verden omkring den.

Glædelig jul

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Lokale annoncer



Svendborg
Møllergade 57A

T. 31 59 57 00 

Book din billet online og spar
Vestergade 167K - Svendborg Tlf: 55 38 55 55 
Persondatabeskyttelse! - Få styr på det inden 25.maj
Kontakt: Tove Dahlmann
Certificeret i persondata- sikkerhed
T. 40 25 46 26 

Møllergade 7 - 5700 Svendborg
Tlf: 62 21 06 83


Vestergade 5 - T. 62 20 50 35 
Korsgade 7, Svendborg
Tlf. 62 21 22 11 


Svendborg Rabbits



css.php