Med begge hjul på jorden

7. februar 2018

(Foto: mitsvendborg.dk)

 

Cykelturisme, leasing af dyre MTB-cykler og en ny stor butik i Tved. Fri BikeShop har bidt sig godt fast på Fyn.

 

AF CHRISTIAN DAN JENSEN

 

Fyn er fin, sang Lasse & Mathilde tilbage i 1980. Og ikke alene er her både ’trolde med hekseskud og prinsesser med sexet hud’, Fyn er også blandt Nordeuropas bedste cykeldestinationer, der med sine 1200 km skiltede cykelruter giver både store og små cyklister mulighed for at køre på opdagelse i et vidt forgrenet cykelterræn, som veksler mellem flade strækninger helt tæt på kysten, bakkede landeveje der bugter sig mellem marker, skove, idylliske landsbyer og købstæder. 

Bjørn Smith er indehaver af Fri BikeShop på Tved Kirkevej 5A i Svendborg, og han har store forventninger til cykelturisme i fremtiden.
– Turister fra hele verden kommer til Danmark for at holde en aktiv ferie på cykel, og Fyn bliver omdrejningspunktet som Bike Island. Vi er med i Fyn-Cykel konceptet – et samarbejde mellem Kildemoes og Fri BikeShop, som handler om at lease eller udleje cyklerne ud til overnatningssteder, attraktioner, turoperatører mv. Det er første gang i Danmark, at udlejning af cykler fungerer som en leasingforretning mellem producent og forhandlere, fortæller Bjørn Smith der sidste år sammen med Destination Fyn Klyngen og Kildemoes vandt prisen for Årets Cykelturismeløsning i forbindelse med åbningen af Den nationale cykelkonference 2017 i Esbjerg, der arrangeres af Vejdirektoratet.
Over fire år investeres godt 12 millioner kroner i at gøre Fyn til Danmarks cykelø nr. 1 – Bike Island – for udenlandske cykelturister. Man har en forventning om en omsætning på omkring 200 mio. kroner alene på Fyn og øerne i cykelturisme over de næste fem år.

Udvider med ny stor butik i Tved
Faktisk interesserede Bjørn Smith sig overhovedet ikke for cykler, da han i 2009 åbnede forretningen i Tved. Det var import af motorcykler og reservedele der var forretningskonceptet inden cyklerne tog over.
– Motorcykler er ikke verdens nemmeste ting at transportere i en container, og de kan slet ikke stå ovenpå hinanden. Jeg udnyttede derfor pladsen fuldt ud i containeren ved at stable cykler ovenpå. Stille og roligt fik jeg mere og mere interesse for cykler, og da jeg var så heldig at få en forhandleraftale med Kildemoes, så valgte jeg helt at slå mig helt på cyklerne. Det har jeg aldrig nogensinde fortrudt – især ikke når jeg ser, hvor meget det boomer indenfor cykelkulturen, fortæller Bjørn Smith som i dag er eneforhandler af Kildemoes cykler i Svendborg.

Han flyttede ind i ledige lokaler på Tved Kirkevej i Tved og blev en del af Fri BikeShop, som består af 88 helt selvstændige cykelbutikker fordelt over hele landet. Kæden forhandler cykler i alle prisklasser, som udover Kildemoes for eksempel er: Batavus, Scott, Cannondale og MTB-cykler, samt et bredt udvalg af tilbehør og cykeltøj. I samtlige butikker udføres alle typer reparationer, servicetjek og klargøring af cykler.
Nu udvider Bjørn Smith forretningen i Tved med en ny stor butik og får således 700 m2 mere at boltre sig på fra den 1.april.

- Lige inden jul lukkede vi butikken i Viebæltet i Svendborg midtby og sætter nu fuld fokus på forretningen i Tved. Det betyder, at vi får 1100 m2 samlet under samme tag, hvor vi både får et større udvalg af cykler og tilbehør, samtidig med, at vi udvider vores værkstedskapacitet, hvor vi klarer 95% af alle reparationer fra dag til dag, forklarer Bjørn Smith og tilføjer at udvalget bliver noget større.

- Vi får et noget større varespejl, forstået på den måde, at det du ser i butikken, kan du i princippet få med hjem med det samme. Udvalget bliver udvidet, så vi får et større lager af flere forskellige modeller og størrelser – uanset behov og alder. Her skal du kunne få din første trehjulede cykel og din sidste, smiler Bjørn Smith og henviser til, at man hos Fri BikeShop også har udvalg af mobilitetskøretøjer til ældre cyklister eller til folk som er gangbesværede. Det foregår blandt andet i et samarbejde med Svendborg Kommune.
– Har man behov for at afprøve en af vores specialcykler, så leverer vi den til privatadressen, hvor man kan afprøve den i et par dage. Det gælder også elcykler, siger Bjørn Smith.

 

Leasing af cykler – også de helt dyre
Leasing af cykler er det helt nye store hit hos Fri BikeShop, og et forretningskoncept som Bjørn Smith forventer sig meget mere af i fremtiden.
– Interessen er stigende for leasing af cykler, og vi tilbyder det stort set hele vejen rundt – både i forbindelse med cykelturismeprojektet men også i andre henseender. For eksempel kan man hos Fri BikeShop lease en MTB i den helt tunge vægtklasse – altså cykler som koster fra 25.000 kr. Man leaser den i 12 mdr. for 899 kr. om måneden, og det er inklusiv alle reparationer, service osv. Når året er gået kan man komme og bytte den til en anden model, eller man kan købe den til en aftalt pris, når man leaser cyklen, forklarer John Smith som også i år, som noget helt nyt, tilbyder leasing af elcykler og ladcykler.

- Der en markant stigning i efterspørgslen på elcykler, så vi vil naturligvis imødekomme de behov der måtte være i både at købe og leje en, siger han og nævner i samme forbindelse at der også vil være elcykler at finde for alle aldersgrupper i den nye butik – ung som gammel.
Alternativet til bilen
Der bliver stadig flere af dem, og anvendelsesformen følger med i nye kreative retninger.

De er overalt i bybilledet og på vejene – ladcyklerne. Særlig kendt er Christianiacyklen, som for mere end 30 år siden for første gang trillede ud fra et cykelværksted på Christiania. Siden 1990 har den været produceret på Bornholm og eksporteret til hele verden.
I dag er den og andre modeller af ladcykler meget populære for både børnefamilier og folk som ønsker et godt alternativ til bilen.
Hos Fri BikeShop forhandles Winther ladcykler – både med og uden el, alt efter om man selv vil træde til, eller om man ønsker at komme hurtigere frem med lidt støtte. Det er muligt at sammensætte sin Winther ladcykel ud fra forskellige muligheder og individuelle behov. Man kan eksempelvis vælge om den skal have to eller fire sæder i ladet, om der skal være kaleche eller om den skal være rød, sort, blå, hvid eller sølvfarvet.
Måske ligger det ikke så langt ud i fremtiden, førend det bliver meget mere aktuelt med alternative løsninger for transportmidler i bymidten af Svendborg, efter at byens nye Borgmester Bo Hansen (S) har taget første skridt i retning af en bilfri midtby. Bilerne fjernes fra parkering på Torvet allerede fra sommer, og det vil åbne nye muligheder for alternative transportformer rundt i byen.
– Jeg kunne da sagtens forestille mig flere ladcykler i bybilledet i forskellige anvendelsesformer. For eksempel kunne man lease ladcykler hos Fri BikeShop, som kunne fragte varer for folk mellem handlen og parkeringsarealerne. Eller måske helt hjem til privatadressen. Ligesom i gamle dage, hvor enhver købmand havde en Long John og en bydreng til at køre varer ud. Jeg tilbyder gerne at medvirke til at skabe liv på Torvet og rundt i byen med de muligheder vi kan tilbyde hos Fri BikeShop, lyder det fra Bjørn Smith.

fribikeshop.dk

 

ANNONCETILLÆG

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Lokale annoncer


Svendborg
Møllergade 57A

T. 31 59 57 00 

Vestergade 5 - T. 62 20 50 35 
Korsgade 7, Svendborg
Tlf. 62 21 22 11 


Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg – LIVE

Spillestedet Harders Møllergade 36 T.62213090 

Vestergade 10A - Svendborg
Frederiksø - Svendborg

Fejl på siden!

Giv mitsvendborg.dk besked på: cj@mitsvendborg.dk

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php