Facebook – et gensyn med vennerne

19. februar 2018

 

AF ALLAN BOJSEN – bojsen.dk

 

Facebook – mediet folk elsker at hade. Sjældent har et medie som Facebook været et objekt, som har delt vandene i befolkningen. Mens nogen boltrer sig i det ene nyhedsfeed efter det andet, har andre vendt Facebook ryggen og har kun rysten på hovedet og skuldertræk til overs for dette sociale medie, som i skrivende stund har mere end 23.000 ansatte.

 

Facebook opstod i 2004, og stifteren Mark Zuckerberg har løbende skiftet ud på pladserne i det team, som bankede succesen op. Desuden er der sket mange ændringer, siden Facebook for alvor blev et hit i hele verden. En af de allerstørste ændringer har måske været en markant og synlig integration af opslag og reklamer fra virksomheder. Her har dagsordenen været tydelig fra Facebooks side af: det handler om at tjene penge.

 

Derfor er Facebook i høj grad blevet et socialt medie, som mange virksomheder har trukket ind i marketingafdelingen. Annoncering sker i voksende grad på internettet, og fra at mange virksomheder primært lagde skillingerne hos Google, er Facebook nu blevet en interessant samarbejdspartner. Facebook ved jo det meste om os, så hvis en virksomhed forsøger at sælge babyudstyr, kan Facebook hurtigt spotte hvilke profiler der er i målgruppen.

 

Netop virksomhederne brug af Facebook er blevet lidt af et problem for Mark Zuckerberg & co. Den almindelige bruger af Facebook er nemlig begyndt at være rigtigt træt af alle disse reklameindslag. Ideen med Facebook var netop at mennesker kunne udveksle oplevelser, billeder, links, videofilm og andet sjov med hinanden, men med virksomhedernes indtog, begynder folk at miste interessen for Facebook. Derfor ændrer Facebook på tingene.

 

I stedet for at virksomhederne fremadrettet skal levere indholdet i folks nyhedsstrømme, vil Facebook ændre på deres såkaldte algoritmer, således at det i højere grad er de private, små historier der præger nyhedsfeedet hos brugerne. Formålet er helt klart at vinde Facebook-brugerne tilbage. Og videoklip vil fx stadig være væsentlige i forhold til opslagene på Facebook. Dog er det primært populære videoklip, der får lov at leve et godt liv på Facebook. Ligegyldige videoer sorteres fra.

 

Det bedste du kan gøre, hvis du stadig ønsker at dine opslag skal være et hit på Facebook, er at servere kvalitet, som folk kan lide. Undgå at tigge dig til ”likes” og delinger. Skriv i stedet så gode opslag, at folk pr. automatik synes godt om, deler og kommenterer dine opslag. Derigennem er du på vej til at skaffe dig gode placeringer i det eftertragtede nyhedsfeed på Facebook.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Lokale annoncer



Svendborg
Møllergade 57A

T. 31 59 57 00 

Persondatabeskyttelse! - Få styr på det inden 25.maj
Kontakt: Tove Dahlmann
Certificeret i persondata- sikkerhed
T. 40 25 46 26 

Møllergade 7 - 5700 Svendborg
Tlf: 62 21 06 83


Vestergade 5 - T. 62 20 50 35 
Korsgade 7, Svendborg
Tlf. 62 21 22 11 


Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg – LIVE

Spillestedet Harders Møllergade 36 T.62213090 

Vestergade 10A - Svendborg
Frederiksø - Svendborg

Fejl på siden!

Giv mitsvendborg.dk besked på: cj@mitsvendborg.dk

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php