Samarbejde om godt håndværk

9. maj 2018

(Foto: mitsvendborg.dk)

 

AF CHRISTIAN DAN JENSEN

 

Vi kan ikke undvære dem – håndværkerne. Men når der skal ombygges derhjemme, brydes ned og bygges op, så ved vi alle, at mens håndværkerne er i huset, så betyder det samtidig støj, støv, og at man føler sig en smule husvild og fremmed i sit eget hjem. Hånden på hjertet – selvom de er søde og rare, så vil vi faktisk helst have håndværkerne ude af huset igen hurtigst muligt.
Badeværelset er et af de rum i hjemmet, som vi helst ikke vil undvære i alt for lang tid. Er man en familie på to voksne og tre børn, så ved vi udmærket hvad det betyder, når badeværelset er under ombygning. Derfor er det vigtigt, inden ombygningen går i gang, at vi har et billede af tidshorisonten for arbejdet.
Murermester Jonas Bay og Michael Falch fra Falch VVS Teknik har specialiseret sig i ombygning af badeværelser – både inden og mens arbejdet står på. En stor del består nemlig i planlægning og dialog mellem håndværksmesteren og husejeren.


God planlægning og logistik hele vejen igennem et nybyggeri eller en ombygning er altafgørende for begge parter.
– Kunden kan ikke være tjent med, at vi kommer og river det gamle badeværelse ned, for så først at komme en uge efter og bygge det nye badeværelse op. Det er spildtid og enormt frustrerende for kunden. Vores opgave er derfor helt fra starten at sikre, at byggeriet glider fra dag ét uden afbrydelser. Alt skal være planlagt inden vi rykker ind. De forskellige håndværkere skal ikke gå i vejen for hinanden, men i stedet gøre klar til næste hold. Det handler om logistik, og det er vi gode til, fortæller Michael Falch og tilføjer at i stedet for at kunden skal ringe og koordinere med tømreren, elektrikeren og maleren, så klarer enten han eller Jonas Bay opgaven, så kunden kun har én kontaktperson.
– Vi har begge oplevet hvordan dårlig planlægning på byggepladsen sinker processen. Ingen håndværkere må for eksempel gå og vente. Det dur bare ikke. Derfor er det vigtigt at være knivskarp på planlægningen af hele forløbet i et byggeri, siger Jonas Bay.

Går godt i spænd sammen
Både Jonas Bay og Michael Falch er forholdsvis nye som selvstændige håndværksmestre. For tre år siden mødte de hinanden tilfældigt på en byggeplads på Thurø, hvor de ret hurtigt fandt ud af, at de arbejdsmæssigt gik godt i spænd sammen.
– Det at vi begge var nye som selvstændige erhvervsdrivende, gjorde, at vi på mange områder kunne spejle os i hinanden. Vi fandt ud af, at vi faktisk havde iagtaget de samme problemstillinger på byggepladsen med halvdårlig planlægning, ventetid og logistik som ganske enkelt fungerede elendigt. Det gjorde det bare ikke for os, så det lå lige til højrebenet at lave et samarbejde, fortæller Jonas Bay som har sin murerforretning på Vejlen 14 på Tåsinge. Kollegaen Michael Falch driver sin VVS forretning fra Østerbro 5 i Odense, og med en opvækst på Ærø, og forældre på Tåsinge, så har han et stort netværk i det sydfynske.

God planlægning er nøgleordet
Både Jonas Bay og Michael Falch mærker opsvinget. Nybyggeri, renoveringer og ombygninger fylder godt i ordrebøgerne, og det betyder samtidig, at netop god planlægning er vigtig for at få arbejdsgangen til at glide.
– Når vi får en opgave sammen med at lave et helt nyt badeværelse, så handler det om at få det til at spille fra starten. Forberedelse er det halve arbejde, som man siger. Vi starter derfor altid som det første med en god dialog med kunden, hvor vi sammen lægger en plan for hele opgaven. Kunden får illustrationer og 3D tegninger at kigge på, vi kommer med prøver af forskellige materialer og bruger en del tid på at lytte til kundens behov. Det er meget vigtigt. Der er ikke to mennesker som har samme behov, og det er vores fornemmeste opgave at skabe en tillid til kunden, som gør, at man føler sig helt tryg ved det arbejde vi udfører, siger Jonas Bay.

Går ikke på kompromis med kvaliteten
Kvaliteten i arbejdet har aldrig været et diskussionsemne for de to håndværksmestre. Begge har de samme tilgang til arbejdet der udføres, det som er lovet kunden, og at man ikke går på kompromis med forretningskonceptet. Det hele skal være holdbart – i ordest bredeste forstand.
– Når vi lover en kunde, at vi laver et nyt badeværelse på tre uger eller max. en måned inklusiv nedbrydning af det gamle badeværelse og med de materialer som er valgt, så skal vi kunne stå 100% inde for det. Når vi er færdige med badeværelset, så skal vi ikke derind igen, siger Michael Falch.

murermesterjonasbay.dk

falchvvsteknik.dk

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Lokale annoncer



Svendborg
Møllergade 57A

T. 31 59 57 00 

Vestergade 5 - T. 62 20 50 35 
Korsgade 7, Svendborg
Tlf. 62 21 22 11 


Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg – LIVE

Spillestedet Harders Møllergade 36 T.62213090 

Vestergade 10A - Svendborg
Frederiksø - Svendborg

Fejl på siden!

Giv mitsvendborg.dk besked på: cj@mitsvendborg.dk

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php