Frivilligt arbejde – en fed fidus?

15. juni 2018

 

AF ANNA HOLMGAARD

 

Svendborg er kendt for at have et utal af foreninger, fyldt med gode kræfter, masser af viden og håndkraft, der er brug for i en tid, hvor de såkaldt ’varme hænder’ er under pres – økonomien og konstant nye regler er blot nogle af årsagerne.

I Svendborg har vi en smuk og god tradition for at skabe nye initiativer, nye idéer og projekter med frivilligt arbejde som drivkraft. Det har gjort os til et af landets mest dynamisk miljø for kunst, kultur, musik bl.a.

Som selvstændig journalist og kommunikationsarbejder siden 2004  har jeg været del af mange projekter og har været til mange, mange møder, hvor der har været en åbenlys nysgerrighed og ofte et konkret behov for det, jeg kan med min faglighed. Noget har ført til arbejde for menneskepenge, andet har ikke.  Sådan er det og det er helt okay.

 

Men hvor længe kan man leve af kønne ord og pynt til køleskabslågen? Pudsigt nok er det jævnligt sådan, at dem, der ønsker sig gratis faglighed selv har faste jobs med udmærkede pensioner og tryghed. Så nærmer det sig – undskyld mig – at udnytte folks svagere position til egen vinding. Det er en hårfin grænse, der ikke kun angår en selv og jeg kunne ind i mellem savne lidt mere objektiv markedstænkning i Svendborg:

Hvornår underminerer man markedet? Dvs. arbejder gratis for organisationer, foreninger, der ellers skulle have købt varen? Man plejer at sige, at vi ikke kan leve af at klippe hinandens hår  – i hvert ikke uden at begge parter på et tidspunkt bliver skaldede.

 

Som en potentiel kunde engang sagde, da vedkommende spurgte om jeg ville skrive artikler til et nystartet musikmagasin og jeg spurgte til aflønning.

”Det er sgu frivilligt, du!” Så nærmer det frivillige arbejde sig en fidus.

En tommelfingerregel kunne være – at hvis man beder en fagperson udføre arbejde indenfor sit fag, må man forvente, at vedkommende skal have løn hvis/ når produktet er kommercielt og genererer indtægt/værdiforøgelse. Den hårfine grænse kan ridses op i fire punkter:

 

1)    Respekter de frivillige og påskøn hvert eneste minut, de lægger i din virksomhed/forening. De er guld værd – helt bogstaveligt.

2)    Se kritisk på, om du kan betale bare en lille smule for ydelsen, hvilket giver et ærligt billede af organisationens drift – og af jeres relation.

3)    Faglighed koster. Hvis man ikke har råd, må man købe noget andet

LAV KLARE AFTALER

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php