Startede som tankpasser ved Ford Olsen

19. marts 2019

ANNONCE

 

Ligesom så mange andre unge knægte godt kan lide at rode i gamle biler, var det ikke anderledes dengang Frede West i starten af 1970’erne begyndte at interessere sig for forbrændingsmotorer, strømlinet design og højpoleret lak. Sammen med kammeraterne var værkstedet det foretrukne sted at boltre sig, og der gik ikke en eneste dag, uden der var gang i svejseværket i undervognen eller topnøglesættet under motorhjelmen.
Her små 50 års senere har Frede West skabt sit eget autohus, som siden 1886 har ligget på den samme adresse Rytterhaven 6 – Autohuset Frede West.

 

Går ikke ned på udstyret
Der er biler på tre af de seks lifte på værkstedet i Rytterhaven. På den ene lift er der en varevogn fra en lokal murermester. Den har fået en bule i skærmen, som en af mekanikerne er ved at rette ud.
– Vi har investeret i en helt ny maskine, som kan rette buler udefra. Det er ret smart, for så behøver vi ikke at skulle skære hul for at komme ind på den anden side af skærmen. Det sparer en masse tid, og på den måde bliver det billigere for både kunden og for os, forklarer Frede West mens han viser rundt på værkstedet. Og det er langt fra den eneste maskine som er helt i top. Det er nemlig en af de helt fundamentale ting som Frede West lægger vægt på, at udstyret og maskinerne på værkstedet skal være fuldstændig opdateret.
– Det dur ikke, at vi arbejder med værktøjer, som ikke følger med tiden. Derfor investerer jeg som udgangspunkt altid i det, som skal til, for at vi kan være et moderne værksted på udstyr. F.eks. har vi testudstyr som kan servicere alle bilmærker. Det er ganske enkelt nødvendigt, hvis vi skal være konkurrencedygtige, siger Frede West.
Det er ikke alene udstyr og værktøj som er tip-top – også løbende efteruddannelse af mekanikerne er en del af det at være AutoPartner, som Autohuset Frede West blev for nogle år siden.
– Det er et kæmpe plus at vi er Autopartner. Udover at vi altid er opdateret på udstyr, så er personalet afsted på efteruddannelse 2-3 gange om året. Det giver en god ballast og tryghed for vores kunder, når de afleverer deres bil her på værkstedet, siger Frede West.

 

Taxa’en gav til byggegrunden
Det var i 1971 at Frede West startede som arbejdsdreng og tankpasser hos Ford Olsen på Ørbækvej – her hvor der ligger en Netto forretning i dag. Det var også her den unge West senere kom i lære som mekaniker. Efter læretiden, og en tur i trøjen som soldat, kom han til Ford i Rudkøbing på Langeland – hans første rigtige job som helt ung mekanikersvend.
– Jeg passede nærmest værkstedet her alene. Det var sådan det var dengang, smiler Frede West som efter Ford i Rudkøbing blev ansat på et andet Ford værksted: Nicolaj Kjær i Svendborg, hvor han arbejdede som mekaniker i seks år.

I midten af 1980’erne gik han med tankerne om at åbne sit eget autoværksted, men det var ikke bare sådan lige at gøre. Der skulle penge til – flere end man sådan lige kunne tjene på en mekanikerløn. 
– Jeg havde besluttet mig for, at jeg ville være herre i eget hus, og have mit helt eget autoværksted. Så mens jeg på det tidspunkt arbejdede hos Nika Biler, som lavede Volkswagen, kørte jeg taxa, og tjente ekstra penge på det. I mellemtiden havde jeg udset mig en byggegrund i Rytterhaven, som jeg fik råd til at købe, bla. med de penge jeg tjente på at køre taxa, fortæller Frede West. Og det skulle vise sig at blive en god investering. To år efter byggegrunden var købt, byggede han 200 m2 værksted, rykkede to lifte ind, og kunne åbne sit eget autoværksted i sommeren 1987.
– Det var en stor dag, da jeg kunne se mit eget skilt hænge på muren af værkstedet, siger Frede West.

 

Et eventyr
I årene herefter blev værkstedet udvidet med flere kvadratmeter og flere lifte. Der blev også ansat flere mekanikere, og i 1989 blev værkstedet en del af AutoMester-kæden. 

– Det var nogle gode år, hvor jeg oplevede virksomheden vokse, og da jeg i 1997 fik en henvendelse fra Seat om at blive eksklusivforhandler på Sydfyn åbnede der sig helt nye muligheder, fortæller Frede West som samtidig med forhandlerkontrakten måtte sige farvel til AutoMester-kæden. 
– Vi solgte godt i hele perioden som Seat forhandler, men i 2004 var det slut. Kravene blev større fra Seat, og vores aftale stoppede. Det gjorde den i øvrigt også med 26 andre forhandlere i Danmark, så det har ret sikkert været lidt af en udfordring for Seat, siger han.
Efter nogle år igen som AutoMester, og en årrække i et Mekonomen samarbejde, blev Autohuset Frede West AutoPartner, som værkstedet er den dag i dag. Og så er her også brugtvognssalg med udstilling lige ud til Fåborgvej.
– Det har dæleme været hårdt arbejde hele vejen, men samtidig også et eventyr som jeg ikke ville undvære, smiler Frede West som i øvrigt har et hjerte der banker for specialbiler – og gerne dem med mange hestekræfter under motorhjelmen.

 

autohuset-svendborg.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php