Sydfyn og Øerne kan blive en magnet for kulinariske turister

8. juni 2019

 

AF CHRISTIAN DAN JENSEN

 

Når portene i juni måned for 19.gang åbnes til Kulinarisk Fødevaremarked, vil de fleste nok være bekendt med, at arrangøren hedder Kulinarisk Sydfyn. Men hvad mange nok ikke er klar over er at fødevaremarkedet blot er en enkelt af de mange aktiviteter Foreningen Kulinarisk Sydfyn har på programmet.

 

Formålet med Kulinarisk Sydfyn er kort fortalt at synliggøre og markedsføre regionale råvarer, producenter og spisesteder, herunder skabe en national bevidsthed om Sydfyn som et kulinarisk område. Det gør foreningen ved at igangsætte, koordinere og markedsføre en række årligt tilbagevendende aktiviteter, der takket være arrangementernes fokus på råvarernes kvalitet og indhold af gode mad- og spiseoplevelser sætter Svendborg og Sydfyn på landkortet.
Kulinarisk Sydfyn holder til på Ryttervej 65 i samme bygning som det der engang hed Levnedsmiddelskolen – i dag en del af Svendborg Erhvervsskole. Her møder man daglig leder Mikael Hansen og medarbejder Trine Nielsen.

 

Sydfyn har de kulinariske potentialer
De færreste som kender blot en smule til det sydfynske netværk af lokale fødevareproducenter, vil ikke være i tvivl om, at der ligger gode muligheder i forhold til at skabe vækst med det kulinariske som omdrejningspunkt. Det var også derfor at de fire kommuner omkring Det Sydfynske Øhav: Ærø, Langeland, Faaborg-Midtfyn og Svendborg,med støtte fra Syddansk Vækstforum, sidste år hyrede analyseinstituttet ORANGE elevator til at udarbejde en analyse om potentialerne for kulinarisk turisme for Sydfyn og øerne. Ingen havde dog turde spå om hvor store potentialer området rent faktisk ligger inde med. I hvert fald ikke før analysen lå færdig på de fire fynske borgmestres skrivebord – og den talte sit eget helt tydelige sprog, og slog fast med syvtommersøm, at Sydfyn og Øerne har et langt større potentiale end det, der udleves i dag.
– Rapporten siger det hele. Sydfyn og Øerne har lige det, turisterne går efter i dag. Den smukke natur, de gode råvarer og mange små producenter som byder på masser af autentiske madoplevelser, siger Mikael Hansen og fortæller videre, at man i analysen giver ikke mindre end 18 anbefalinger på muligheder i forhold til branding i området.
– Det er dem vi i Kulinarisk Sydfyn arbejder målrettet ud fra, siger han og glæder sig over, at man nu politisk er gået i gang med at udvikle en turismestrategi, hvor det selvsagt vil være oplagt at satse stort på kulinarisk turisme.

 

Ringene i vandet
Det er nu de fire sydfynske borgmestre der skal stå i spidsen for, at man i fællesskab får udarbejdet en turismestrategi der tiltrækker mange flere kulinariske turister. For det skal ske i fællesskab for at lykkedes, siger Kasper Møgelvang fra ORANGE elevator i en pressemeddelelse udsendt af Fåborg-Midtfyn Kommune umiddelbart efter analysen lå færdig. – Sydfyn og Øerne kan godt have store ambitioner på det her område – for de har i den grad noget at have dem i. De unikke naturoplevelser, de smagsfyldte råvarer og de mange producenter giver den autenticitet og kvalitet, som turister i dag går efter. Området mangler en fælles satsning og fortælling, for guldet er der, og det skal synliggøres både lokalt og internationalt. En massiv udbredelse af de gode historier om kulinariske kvaliteter vil kunne få ”ringene til at sprede sig i vandet”,” udtaler Kasper Møgelvang.
Mikael Hansen ser gerne at det kulinariske bliver det ekstra ben i turismestrategien på Sydfyn, og på kontoret på Ryttervej er de allerede godt i gang.
– Med midler fra LAGsøm og lokale producenter har vi fået lavet bogen SMAG som ligger på hoteller og andre steder hvor turisterne kommer. Den giver en fin præsentation med små historier om vores lokale producenter. Bogen kan købes i Byens Gårdbutik i Vestergade, i Pakhusbutikken/Maritimt Center, hos producenterne, samt på kulinarisksydfyn.dk, fortæller Mikael Hansen og Trine Nielsen tilføjer, at man nu også har lavet en pixi-udgave af bogen, støttet af SEAF, hvor man bla. har en oversigt over alle de smagsoplevelser man kan opleve gennem året. Og det er ikke så lidt.

 

Ny app viser vej til kulinariske oplevelser
Mikael Hansen er ikke bange for at byde op til dans, når det handler om at fremme turismen med det kulinariske som hovedinstrument. Men han er godt klar over, at skal der konkurreres med familietrækplastre som Legoland, Lalandia og Djurs Sommerland, så skal der noget særligt til. Derfor er Trine Nielsen netop i gang med udvikling af en helt ny app som Fynske Bank har givet penge til rulles ud til sommer.
– Vi ved godt, at når familien kommer på ferie på Sydfyn, så orienterer man sig over sin smartphone hvad der er af seværdigheder og udflugtsmål i området. App’en, som navngives og offentliggøres inden længe, hjælper turisterne med hurtigt at komme fra A til B i de kulinariske oplevelser. Samtidig kan man få push-up beskeder med nyheder om kulinariske oplevelser i ens opholdsperiode på Sydfyn, forklarer Trine Nielsen.
Efter nogen tid, hvor app’en har været i drift, vil der kunne trækkes data ud, som viser, hvilke mønstre turisterne følger – eller ikke følger. De data skal bruges til at udvikle app’en, så ruten med kulinariske oplevelser bliver endnu bedre.
– Vi håber at denne platform kommer til at løfte områdets kulinariske identitet op på en hylde som er enestående for Danmark og derved får vores gæster til at få den helhedsoplevelse der kan være med til at få dem til at komme igen. Appèn henvender sig til lokalbefolkningen , såvel som turister og vi forventer at app’en også kommer på engelsk og tysk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php