18 frivillige, en gammel motor og et fællesskab

12. oktober 2019

(Foto: mitsvendborg.dk)

 

Alderen er ingen hindring, når det frivillige bådelaug for Postbåden Hjortø sætter nye projekter i søen.

 

AF CHRISTIAN DAN JENSEN

 

Duften er fuldstændig den samme som i læretiden på værftet, da jeg går ind ad porten til fabrikshallen på Frederiksø. Ganske vist er støjen ikke nær så intens som dengang, men det høres tydeligt, at der stadig er gang i værktøjer rundt om i krogene.
Det er her Danmarks Museum for Lystsejlads holder til, og her hvor en masse passionerede mennesker for skibsfart hygger sig med at restaurere både og joller i alle mulige afskygninger. De er alle sammen frivillige og båret af den samme gnist.

I virkeligheden er det her, i alle krogene af Frederiksø, at man finder den ægte kultur på Kulturkajen, hvor disse frivillige mennesker, uden de store armbevægelser, bevarer ånden som vidner om Svendborgs stolte maritime søfartshistorie. Man behøver faktisk slet ikke hjælp fra diverse udenbys brandingeksperter i at kunne se hvilke enorme potentialer der er at bygge videre på, i skabelsen af det søfartsmuseum som Svendborg stadig ikke har.

 

De 18 frivillige
Helt bagerst i den gamle værfthal høres den klassiske knitrende lyd, og ses det blå skær fra den elektriske lysbue, som kommer fra et svejseværk i gang med at smelte to stykker jern sammen.
– Det er ligesom at cykle, har man først lært det, så glemmer man det aldrig, siger John Jensen med et glimt i øjet. Han er gammel kleinsmed og selvom han for længst er gået på pension, så ligger smedehåndværket stadig stabilt i håndleddene.

John Jensen er en af de 18 frivillige i Postbåden Hjortø’s bådelaug – en lille håndfuld fuldvoksne mænd, som har tabt deres hjerte til det lille fartøj, der i 1954 blev bygget på Niels Henningsens Bådeværft i Rantzausminde til post- og passagertransport mellem Hjortø og Fyn. I dag er Hjortø ejet af Svendborg Museum, registreret som bevaringsværdig, og udpeget som et Historisk Monument af Skibsbevaringsfonden.

Men det er nu ikke selve skibet Hjortø historien handler om. Det er om motoren.

 

Det sociale er det vigtigste
For godt og vel halvandet år siden tog en lille delegation af Hjortø’s bådelaug til Lynæs ved Hundested på Nordsjælland. Formålet med turen var at se på en motor svarende til den som ligger i Postbåden Hjortø – en Hundested glødehovedmotor Type C/L 550 omdr. 21 HK/17 KW.
– Typen fabrikeres ikke mere, så med en tilsvarende reservemotor til Hjortø, vil vi altid kunne holde skibet sejlende, fortæller John Jensen som har været med i Hjortø-lauget siden 2005 og som er tovholder på motorprojektet.

I Lynæs stod præcis den motor de skulle bruge – om end den trængte til en kærlig hånd. Men det var det mindste problem for de gæve gutter i Hjortø-lauget. Og selv om dåbsattesten for de fleste af dem ikke just er af nyere dato, så fejler engagementet og drivkraften absolut intet. – Vi er jo nogle gamle børster, som ikke alle springer rundt som før i tiden. Men det handler først og fremmest om det sociale aspekt i at være sammen om det vi gør. Alle i lauget har på den ene eller anden måde været med i motorprojektet, og de som ikke er så mobile længere, og som ikke har kunne ligge på knæene og skruet i motoren, de er kommet med en tår øl til os når tørsten rammer, smiler John Jensen.

 

Lokale donationer til renoveringen
Der er ikke én bolt eller møtrik på den omkring 1 tons tunge Hundested motor, som ikke har været i hænderne på motor-sjakket. Alt har været skilt ad og er renset, pudset, smurt, malet eller udskiftet – og det hele er nu samlet igen. Motoren er forsynet med både startlufttank, kompressor, stævnrør og skrue, så når motoren snart skal startes op for første gang i den gamle værftshal, så kommer man ikke tættere på den motor som ligger trygt og godt i Postbåden Hjortø.
– Motoren er monteret på en vogn, en slags rullende fundament, så vi kan flytte den til et ønsket sted og starte den her. Interesserede kan komme i Danmarks Museum for Lystsejlads og se og høre den, men det kunne jo være skægt, om den ved forskellige lejligheder kunne præsenteres andre steder på havnen, siger John Jensen og tilføjer at man naturligvis har sikret diverse afskærmninger ved f.eks. skruen, så der ikke er fare for at nogen kommer til skade.

I skrivende stund har motoren endnu ikke været startet på sin vogn i værftshallen, og der er heller ikke sat en dato eller deadline for arbejdet. Den er klar, når den er klar.

– For os er det ikke et spørgsmål om at skynde sig, men om at hygge os. Og det er vi ret gode til, lyder det lunt fra den gamle kleinsmed, mens han hænger en 12” skiftenøgle op på værktøjstavlen på væggen – hvor intet hænger tilfældigt.
Både indkøb og renoveringen af motoren har ikke kostet hverken Svendborg Museum eller foreningen Postbåden Hjortøs Venner en krone.
– Alle udgifter til motoren er dækket af lokale donationer. SEAF har f.eks. givet 15.000 kr. til projektet og så er der rigtig mange lokale virksomheder som har været yderst behjælpelige, når vi har manglet noget til renoveringen. Det er Hjortø-lauget selv som har skaffet alle midler og har lagt de mange frivillige timer i arbejdet med at renovere den gamle Hundested motor, fortæller Kjeld Søberg som er formand for bådelauget og bevaringsforeningen.

 

Du kan læse meget mere om Postbåden Hjortø på foreningens hjemmeside www.postbådenhjortø.dk, hvor der også ligger en billedserie fra hele renoveringen af Hundested motoren. Her kan du også blive medlem af Postbåden Hjortøs Venner og have mulighed for at komme ud at sejle med det sydfynske historiske monument.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php