Rejsen til Strynø 1954 – en “Vita slow” historie

16. september 2009


Henrik Fog- Møller fortæller om en rejse fra København til Strynø tilbage i 1954, om cykelture, badeture på molen, måltider i pensionatens sal, kaffe i haven, leg og sorgløshed – Vita slow.


Af: Henrik Fog- Møller, Skattergade 13, Svendborg


En gang for længe længe siden, boede jeg sammen med min mor og mine søskende på Østerbro i København. Min far var ikke mere, og pengene var små. Men jeg tror ikke vi var så meget anderledes stillet end så mange andre. I sommerferien var vi i en årrække på Strynø –i sommerpension på afholdshjemmet, som lå nede bag ved den gamle præstegård.


Rejsen fra København til Strynø blev forberedt i flere dage. 2-3 dage før den egentlige afrejse transporterede vi os til Østerport Station for at sende cykler og en stor kurvekuffert, proppet til randen med tøj, badeudstyr og andet grej til feriebrug.
Der skulle skrives adressesedler, små brune stykker pap med hul og snor til at binde på godset. Der skulle indskrives over disken på stationens fragtindlevering, og der skulle betales for fragten.

Når det var gjort, følte vi os allerede på vej, og ventede blot på at dagen for den lange rejse skulle komme.



Dagen oprandt, og vi var tidligt oppe. Turen tog det meste af dagen, og der var meget at forberede.
Vi børn var spændte, og glædede os dels til at komme på sommerferie naturligvis, men også til rejsen, som var en oplevelse i sig selv. Belæsset med håndbagage, kufferter, tasker, rygsække, og madkurv begav vi os afsted til hovedbanen. Jeg tror mor flottede sig med en hyrevogn (som det hed den gang). 

Turen til Korsør tog det meste af 2 timer. Toget stoppede ved næsten alle stationer, folk steg af og på, og alle pladser var besat. Vi fulgte med i geografien: Roskilde, Ringsted, Sorø … –og alle de små stationer, som ingen længere ved hvad hedder, fordi toget jager igennem uden øje for at der også bor mennesker her….
Endelig nåede vi til Korsør færgehavn og gik med alt vores pikkerpak, sammen med en strøm af mennesker, ned langs toget og frem til færgens landgangsbro, en stor bred hvidmalet overdækket trappe, som førte et par etager op til færgens passagerdæk. Trappen var en næsten højtidelig introduktion til den forestående færgetur, som var rejsens oplevelsesmæssige højdepunkt.

I salonen, -hvor man kunne indtage medbragt mad, fandt vi plads ved et bord ved vinduet. Der var også en restaurant, hvor de mere velbeslåede kunne købe smørrebrød og kaffe, -men det var de færreste.
 Imens rangede tog frem og tilbage langs perronerne. En del af toget skulle med ombord på færgen og videre mod Jylland. Biler tror jeg ikke der var mange af, i hvert fald ikke med den færge.Vi børn sad klinet til vinduet for at følge med i hvad der skete. Og endelig blev landgangsbroen trukket tilbage, klokkerne bimlede som tegn på, at vi var klar til afgang, og færgen gled langsomt og adstadigt ud af sit leje, og videre ud af bassinet –ud på det store vand. Vi spiste vores medbragte, kiggede på alle de andre passagerer, farvede lidt i en malebog og fulgte med i trafikken til vands op og ned gennem Storebælt. 5 kvarter tog turen over bæltet. Over højtaleren lød: ’Færgen er i havn om få minutter. Vi håber alle har haft en behagelig overfart. Der er landgang i højre side af sejlretningen……osv’.

Fra Nyborg færgehavn gik turen videre til Svendborg –til færgelejet, -hvor vi igen indskibede os, somme tider på en færge der sejlede Rudkøbing-Strynø-Marstal, -andre gange skulle vi skifte i Rudkøbing til en lille anden færge, som gik til Strynø og vist nok videre til Marstal.
 




Dagen gik på hæld efter en lang rejse med mange skift –og mange oplevelser, inden vi omsider lan-dede på Strynø og gik fra borde på spidsen af den lange mole mod øst, -sådan som det også er i dag.
På molen holdt Martin (tror jeg han hed) i een af øens meget få biler, -og ventede på os. Det var noget afholdshjemmet havde sørget for, og jeg kan huske, at vi følte det lidt rart at blive budt velkommen på denne måde. Andre passagerer måtte vandre hele vejen ind ad molen op til byen, – men vi blev kørt.


Endeligt var vi fremme, ved vores bestemmelsessted, -et af de små huse i byen, som afholdshjemmet rådede over om sommeren. (Hvor de oprindelige beboere blev ’gemt væk’ i sommerperioden, ved jeg ikke, men vi havde huset for os selv).
Rejsen er slut, ferien skal begynde: Cykelture, badeture på molen, måltider i pensionatens sal, kaffe i haven, leg og sorgløshed. Vita slow.  

Og hvad kan vi så bruge alt dette til, -en sentimental og ret privat historie fra gamle dage ??
 

Idag ville vi hælde nogle kufferter og tasker ned i Volvoen, køre til Svendborg på 2 timer, og være fremme på Strynø omtrendt før vi var taget afsted. Eller vi ville slet ikke tage til Strynø, men til Mallorca, Rhodos eller endnu længere væk. Rejsetiden ville være nogenlunde den samme som til Strynø dengang, men af en eller grund anses oplevelserne fra ’langtbortistan’ for rigere og bedre end fra en lille ø i det syd-fynske. 

 


Pointen er, -at Strynø dengang var ’langtbortistan’, -at tempoet var langsommere, og at vi mister fokus ved hele tiden at styrte længere og længere væk, -så langt som nutidens transportmidler og vores pengepung lige netop kan tillade i en begrænset og nøje afmålt ferie.


Pointen er, -at det CO2-udslip, som den lille familie dengang var skyld i på deres tur til det sydfyn-ske, er ubetydeligt i forhold til hvis vi idag sætter os op i et charterfly i til et moderne langtbortistan.


Pointen er, -at de grønsager og kyllinger, som blev serveret i afholdshjemmets spisesal, kom ude fra baghaven og ikke var transporteret 1000 km gennem Europa eller med fly fra fjernere verdensdele.


Pointen er, -at energiforbruget i vores gøren laden er escaleret til et fuldstændigt vanvittigt niveau, som er meningsløst i relation til den oplevelsesrigdom, som gøres mulig.


Pointen er, -at hvis vi opførte os ordentligt (på globalt plan) , ikke ville have nogen finanskrise, og at livet i almindelighed, hvis vi ikke havde den besynderlige trang til evig vækst –i samfundet i almindelighed, og hos os selv i særdeleshed, ville være så utroligt meget rigere og lykkeligere.
 

Pointen er også, -at motorvejen til Svendborg fra Odense, eller en motortrafikvej mellem Svendborg og Fåborg, som nu igen spøger i kulissen, -også leder den anden vej, og at de 20 minutter, der spares, måske kunne hentes på anden måde, -f.eks ved at nyde turen i et adstadigt tempo, som kunne afstresse lidt fra arbejdslivet… hvis det altså partout skal være nødvendigt…
-og at det kvarter, der kan spares, ved at flytte færgeforbindelsen fra Ærø til en ny havn til adskillige millioner kroner et eller andet sted i vores kommende nationalpark-område med indtil da mange velbevarede kulturarv-skatte, og at nye hurtigfærgers CO2-udslip, som vores i forvejen belastede klima vil blive belemret med, -ikke har andet argument end det hele skal gå lidt hurtigere….. 


Hvorfor ?
 


Fra en reaktionær, socialistisk gammel sentimental idiot, som ikke har forstået ’den nye verden’.





Landskabsarkitekt Henrik Fog- Møller er en flittig kommentator og skribent her på mitsvendborg.dk, hvor han ofte formår at skabe levende og indholdsrige debatter. Ikke mindst Frederiksøen er et tema som Henrik Fog- Møller ynder at dele sine kvalificerede bud på udviklingen af.
Læs Henriks: “Frederiks-Ø – et skitseforslag til videreudvikling”
(Foto: mitsvendborg.dk)

2 svar til Rejsen til Strynø 1954 – en “Vita slow” historie

  1. 26. september 2012 at 20:50

    I really like what you guys tend to be up too. Such
    clever work and coverage! Keep up the terrific works guys I’ve included you guys to my own blogroll.

  2. 9. februar 2017 at 19:33

    Hej Henrik,
    Jeg stammer fra Strynø og er ved at skrive min slægtsbog.Vil du sende din historie Rejsen til Strynø 1954 – en “Vita slow” historie til mig på min mail ?

    Jeg håber på et “ja” :-)

    Mvh.
    Bjarne

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Lokale annoncer



Svendborg
Møllergade 57A

T. 31 59 57 00 

ERHVERVSKLUBBEN
Book din billet online og spar
Vestergade 167K - Svendborg Tlf: 55 38 55 55 

Møllergade 7 - 5700 Svendborg
Tlf: 62 21 06 83


Vestergade 5 - T. 62 20 50 35 
Færgegårdsvej 45 - Troense 5700 Svendborg Tlf. 42 42 66 66
Korsgade 7, Svendborg
Tlf. 62 21 22 11 


Kultur- og Byliv

-Altid på toppen af Møllergade


BORGERFORUM Svendborg


Svendborg Rabbits



css.php