12 millioner til branding af dansk gastronomi

1. maj 2010


Gastronomien i Danmark får nu 12 millioner kroner til branding af danske fødevarer og danske kokke på den internationale scene.
(Foto: mitsvendborg.dk)
Af:
Christian Dan Jensen
mitsvendborg@gmail.com


Efter Restaurant Noma i København mandag blev kåret som verdens bedste restaurant, har en fond under Økonomi- og Erhvervsministeriet afsat 12 millioner kroner med det ene formål, at fremme og eksponere dansk gastronomi og kokkekunst ude i verden. Det sker på opfordring af flere af landets bedste kokke, som i kølvandet på Noma´s placering som nummer ét i verden, har bedt politikerne om, at dansk gastronomi tilføres flere midler på finansloven til branding og udvikling af dansk gastronomi. Det skriver jp.dk

Adam Price er blandt opfordrene, og han udtaler, at Danmark med kåringen af Noma har opnået en position, hvor vi for ganske få årtier siden ikke blev regnet for noget gastronomisk, men nu kan brøste os af at være toneangivende i verdenseliten. Heri ligger, i følge Adam Price, store potentialer i at investere i branding af danske fødevarer, og ikke mindst de muligheder der ligger i at få præsenteret dansk kokkekunst på den internationale scene.

Fødevareminister Henrik Høegh (V) bakker op om forslaget, og lægger op til en langt større politisk prioritering af dansk gastronomi. Fødevareministeriet har således sammen med Wonderful Copenhagen og Økonomi- og Erhvervsministeriet ansøgt det franske Bocouce d’Or Akademi  om at få det prestigefyldte EM for kokke til Danmark i 2012, skriver Henrik Høegh i en mail til Ritzau.

Cittaslow som adgangsbillet
Svendborgs medlemsskab af Cittaslow bevægelsen, som tager sit udgangspunkt i slow-food konceptet, og som netop arbejder for at fremme udviklingen af kvalitet i fødevareproduktionen, skulle give Svendborg gode muligheder for at kunne få del i puljen på de 12 millioner kroner. Svendborg har Nordens største fødevaremarked Kulinarisk Sydfyn, som i år for 9. gang afholdes på havnen i Svendborg med et stort antal lokale, nationale og internationale udstillere som byder på gastronomiske fristelser i alle afskygninger. Indtænkes den sydfynske fokus på kulinariske oplevelser med planerne om etablereringen af et dansk MadExperimentarium, der blandt andet skal være med til at højne og udvikle den danske madkultur ved at koble forbrugerne med det danske fødevareerhverv, forskningsverdenen og elitekokkene, skulle Svendborg have masser af viden, erfaring og kompetencer at byde ind med.

Læs også:
Kulinariske fristelser for 8.gang
Gourmet-tempel med fordybelse i gode lokale råvarer

5 svar til 12 millioner til branding af dansk gastronomi

  1. Henrik Fog-Møller
    4. maj 2010 at 01:01

    En spontan reaktion -med adresse -specielt til kommune, -til ejere – og til Kulinarisk Sydfyn.
    Nu er vi lidt fremme i skoene med en idé, som jeg ved har været på banen før.
    I Frederiksgade ligger en ærværdig gammel bygning, som bærer navnet ‘Kvægtorvet’. Den huser i øjeblikket dels ‘Crazy Daisy’, dels Postvæsnet terminal i et pragtfuldt ‘baglokale’.Bygningskomplekset ligger i umiddelbar nærhed af det område, der er i spil omkring trafikterminal og Bibliotek på Jessens Mole.

    Borgerforum, har fostret en idé om ‘måltidets hus’ og er permanent marked for ‘Kulinarisk sydfyn’. Der er naturligvis mange ‘sten i skoene’ i denne forbindelse, og jeg kender ikke dem alle, Men det er ret oplagt -ikke sandt.
    Giv mig et par kommentarer om hvorfor det ikke lade sig gøre, og lad os sammen arbejde på -at det kan…. Det er ganske simpelt for oplagt til at lade ligge i ‘skitsemappen’.

    mvh. Henrik

  2. 4. maj 2010 at 15:36

    Jeg er meget, meget enig.

    Nomas’ succes er meget fortjent og megt inspirationsgivende.

    Dansk og nordisk madkultur har rigtig meget at bidrage med. Vi har mange kulinariske og økonomiske gevinster at høste her. Det forudsætter imidlertid en fødevare- og råvareproduktion, som er optaget af andet end billiggjort standardisering. Her har landbruget og fødevareindstruien meget at lære.

    Vi skal vi satse på sydfynsk kvalitet – i fødevare- og råvareproduktion, i forædling og tilvirkning. Vi har fremragende restauranter og fødevareproducenter på Sydfyn. Kulinarisk Sydfyn bidrager flot til at løfte det ud over rampen. Jeg ser frem til at Svendborg Kommunes engagement i Cittaslow fælleskabet kan forstærke arbejdet med at brande de særegene, kulinariske traditioner på Sydfyn.

    Curt Sørensen
    Borgmester
    Svendborg Kommune

  3. 4. maj 2010 at 22:14

    Et stort tillykke til Noma fra Kulinarisk Sydfyn!

    Det er en enestående bedrift at kæmpe sig på 1. pladsen på 5 år, med et budskab alle forstår, og som tager udgangspunkt i sankerkulturen, som desværre ikke er så udbredt i Danmark mere, hvor man efterhånden har mistet forbindelsen til naturen og det naturlige.
    Når det så er sagt, kan man undrer sig over at fødevareministeren vil gå ud at støtte dansk gastronomi ved at forsøge at trække Bocuse d´Or til landet i 2012, det er træls at høre en sådan udmelding, når vi i Danmark har så mange spændende små fødevareproducenter, specielt her på Sydfyn, som kunne bruge en hånd til promevering af Deres unikke produkter, hvis man gjorde det, ville de besøgende vi har her, få et indblik i det rigtige Danmark og ikke bare glamour og dårligt fjernsyn baseret på tudende mennesker og konkurrencer som et sådant arrangement vil blive skildret på.

    Vi har brug for, at den støtte når helt ud til producenten.

    1. For at skabe vækst
    2. For at skabe arbejdspladser
    3. For at gøre opmærksom på området
    4. For at få den stolthed der engang var her på egnen inden for fødevareindustrien tilbage.
    5. For at vise turisterne et unikt område frem, så hotel og restaurationsbranchen får flere gæster igen.

    Så Curt giv den gas, vi hjælper gerne!

  4. 4. maj 2010 at 22:47

    Nu kunne der ikke være flere ord i boksen, så her kommer del 2!

    Angående et permanent marked for Kulinarisk Sydfyn,tror jeg ikke der er økonomi nok i det, til at det kunne løbe rundt.
    Derfor har vi i foreningen gjort os nogle frygtelige tanker, nemlig at nedlægge alle skolekøkkener i kommunen og lave et stort, i dette skal eleverne komme ind og være i 3X2 timer altså en hel dag, sammen med kokke, producenter og andre landsbytosser, lave mad for 3X13 kr. så man kan lave noget ordentligt med børnene og ikke bare kødsovs, men maddannelse i unikke rammer med folk der brænder for fødevarer.
    Vi sparer så 2 nye skolekøkkener i kommunen og vedligeholdelse af 20 andre, som højst bliver brugt i 6 timer om ugen og har gamle krydderier stående på hylden fordi der ikke er råd til friske!
    Et sådant hus kan også bruges til aftenskole
    Teambuilding for vores hotellers gæster, så de ikke skal stå i Deres egne køkkener samtidig med et a la carte ryk.
    Foredrag
    Kulinarisk kontor.
    Forretning med fynske produkter.
    Et foodlab med et bageri, slagteri, røgeri, bryggeri og et mejeri i lille skala, så vores producenter kan komme ind for at realisere Deres ideer, samtidig med at skoleeleverne kan bruge det.
    I butikken kan de så afprøve Deres nye produkter på dig og mig og få umiddelbar respons.
    Der skal være et Farmers Market en gang om ugen, som alternativ til torvet, hvor der i bund og grund ikke er meget lokalt.
    Der skal være rådgivning og branding af fynske fødevarer nationalt.

    Ups!
    og så har vi pludselig det hus, der har været snakket om i Danmark i mange år, nemlig måltidets hus, vores er bare festligt, folkeligt og fornøjeligt.

    Noget folk gider, og hvis der er noget folk gider hernede på SYFYN, så er det noget med mad!

    Tak for den støtte vi altid har fået til Kulinarisk Sydfyn, også fra vores udstillere, som beskriver Svendborgenserne som interesserede, opbakkende, købelystne og velklædte!

    Pris 24,8 million, Kom nu Henrik Høegh

  5. 5. maj 2010 at 13:40

    Jeg er da sikker på, at det nuværende byråd gerne vil støtte op omkring sådan en sag…

    Så længe der IKKE er sport involveret…for det er nemlig ikke et “tema” som pirrer byrådets interesse, selvom størstedelen af befolkningen dyrker en eller anden form for sport….bredde eller elite.

    Hvor mange følger ikke med i fodbold-/håndbold landsholdet?? Men når det kommer til lokale “eliteklubber” – så er pengekassen smækket i – med mindre man tilhører landets absolutte elite!!!

    Hvordan kommer man til at tilhøre landets absolutte top?? Ja næppe med sponsorintægt på 1000 kr hist og pist. Man vil se resultater før man vil støtte noget…men hvem kom først…hønen eller ægget??

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php