Hvordan udvikler vi byen i retning Møllergade?

10. november 2010


(Foto: mitsvendborg.dk)

Politisk er der bred enighed om, at Svendborg by skal udvikles i retning Møllergade. Men hvad skal der egentlig til for at gøre gaden mere attraktiv for detailhandlere og besøgende? Det har mitsvendborg.dk spurgt en række centrale svendborgensere om.

AF DORTHE KIRKGAARD NIELSEN
don@donn.dk
 

Parkeringshus ved Hulgade, flere åbninger fra Møllergade og ned til havnen og mere markedsføring af Møllergade som gaden med de mange specialforretninger, der skaber oplevelser. Sådan lyder nogle af de konkrete forslag til, hvordan man kan udvikle Svendborg by i retning Møllergade.
For selvom Møllergade har masser at byde på af blandt andet lækre specialforretninger, hvor såvel vareudbud som betjening ligger helt i top, ja, så har butikkerne i Møllergade fra Torvet og opefter fortsat svært ved at tiltrække store horder af kunder. Samtidig er gaden på samme strækning præget af stor udskiftning blandt butikkerne og en del tomme butikslokaler.

Men hvad kan man gøre?

– Møllergade har altid haft en svær ende, men det vigtigste for at udvikle byen i retning Møllergade er at skabe flere huller fra Møllergade og ned til havnen og samtidig få udviklet havnen, så der kommer mere liv begge steder, mener Allan Mariager, varehuschef i Føtex i Svendborg og samtidig formand for Turistforeningen Sydfyn.
Udvikling af havnen og åbning flere steder fra Møllergade bliver sagt af flere. Det samme gør sig gældende med forslaget om et parkeringshus i Hulgade.


– P-pladser er nok den altafgørende løsning for at udvikle byen i retning Møllergade. Det siger kunderne, og her vil Hulgade-løsningen bevirke, at gennemstrømningen af kunder ville starte nederst i Møllergade, siger Benjamin Engel og Anette Seidlitz, indehavere af den økologiske bager Baguette i Møllergade 23.
Også Bente Toft Jacobsen, indehaver af Troels Boghandel i Møllergade 42, ser forslaget om parkering i Hulgade som en ønskeløsning.

– Det er nok tvivlsomt, om kommunen pt. har pengene til dét projekt. Så på den korte bane skal husejerne i Møllergade indse, at lejen skal sættes ned. For skal udviklingen med at få flere fine specialforretninger til gaden understøttes, er det nødvendigt med lavere huslejer, mener hun.

Ulrik Feveile Nielsen, filialdirektør i Nordea og næstformand i Shopping Svendborg bakker op om synspunktet omkring lavere huslejer.

– Det vil kunne være med  til at trække nye butikker til. Samtidig er det vigtigt, at kommunen stopper dialogen om bilfrit torv, da det hæmmer lysten til nyskabende forretninger i Møllergade. En ny forretning vil ikke åbne, når der kan være tvivl om mulighederne for parkering. Yderligere kunne det være en hjælp, hvis gågade-regulativet blev lempet for den tynde ende af Møllergade, siger han.
Gågade-regulativet er det regulativ, der blev indført pr. 1. juli, hvor butikker i Svendborg skal betale penge for at have udendørsservering og udstille varer udendørs.

Kræs og markedsføring

Jan Fabech, butikschef hos Nielsens i Møllergade 24-26 har forslag om, at kommunen bør kræse mere for Møllergade i form af blomsterkummer, daglig vedligeholdelse med videre.

– Samtidig skaber kommunen mindre kunder til Møllergade på grund af for høje p-afgifter. Det hører man dagligt fra kunder, og netop p-afgifterne er et stort problem, som kommunen skal have løst hurtigt, ellers ødelægger det meget handel, siger han.

Hos Guldsmed Lauridsen i Møllergade 7 har ejer Jens Christian Møller følgende forslag:
– De mange kvalitetsforretninger, der dukker op i den ende af Møllergade, som ikke er så besøgt som andre steder i byen, kunne gå sammen om at synliggøre sig blandt andet på den særhed, at de er lokale butikker, der alle skaber oplevelser og tid til fordybelse. Butikkerne kan lave fællesreklamer, og på samme måde kan Shopping Svendborg og Turistforeningen have fokus på nogle særlige områder i byen som Latinerkvarteret og Møllergade.

HVAD KAN KOMMUNEN GØRE
Formand for Udvalget for Kultur og Planlægning i Svendborg – SF’s formand, Bruno Hansen, ser med fortrøstning på udviklingen af Møllergade, som han næsten vil kalde en kulturgade med de mange spændende specialforretninger.
Samtidig er han enig med detailbutikkerne om, at en sammenbinding mellem havn og gågade via åbne passager i Møllergade kan skabe endnu mere liv til gaden.

– Der er allerede mange passager mellem Møllergade og havnen, men vi fra kommunen skal være bedre til at gøre dem synlige. Samtidig skal vi også have gjort noget ved overgangen fra Møllergade, der hvor gågaden slutter – med noget speciel brolægning for eksempel, så folk bliver ledt videre, siger Bruno Hansen.
Han bakker også op om tanken om et parkeringshus i Hulgade, og så inviterer han til mere dialog mellem kommune og detailhandel.

– Før sommerferien var jeg i dialog med Shopping Svendborg og Erhvervsforum Svendborg, og jeg vil gerne tage initiativ til, at vi mødes igen. Så vi i fællesskab kan få talt om, hvad vi kan gøre for Møllergade og detailhandlen i øvrigt, men jeg håber, detailorganisationerne kan tale om andet end parkering.

3 svar til Hvordan udvikler vi byen i retning Møllergade?

  1. Lars Stubbe Teglbjærg
    10. november 2010 at 23:16

    – Forældre og elever fra Byskolen kommer naturligt i Møllergade – såfremt Byskolens lukkes, må man forvente mindre liv og en nedgang i handelen i området.

  2. Henrik Fog-Møller
    17. november 2010 at 22:04

    Jeg tror lidt på at en by har sin egen organiske udviklingsmodel, som det er meget vanskeligt at flytte på. Lige nu ligger ‘centrum’ mellem Vestergade og Brogade, dvs Gerritsgade, -et stykke op ad Møllergade til Torvet, men ikke ret meget længere. Hvis vi politisk vil ændre dette billede, skal vi satse på kontakten til havnen, -som Møllergade kan få i modsætning til Gerrtsgade.
    Havnen, som er -og har været i spil i mange år, og som ingen øjensynligt vil røre ved, -vil efter samme organiske udviklingsregler udvikle sig drastisk i de kommende år, -med eller uden vores medvirken. Når det sker, -og det gør det, ligger der en stor, stejl, byplanmæssig uartikuleret skråning mellem havnen og Møllergade. Når denne skråning for lov til at deltage i byplanen, -så flytter vi tyngdepunktet til den nederste ende af Møllergade. Ikke før.
    Det er nævnt i de refererede indlæg under dette punkt overfor, at Hulgade-parkeringen ville være en gevinst. Ja naturligvis, men hvordan ?
    Søg: ‘den lodrette plan’ i feltet øverst på siden. Det er et bud, og det kunne være anderledes. Kom ind i kampen. Deltagt i debatten, -eller kom med et par hundrede millioner, -så fikser vi den.

  3. Lars b. Jensen
    18. november 2010 at 00:58

    Jeg kan kun være enig med Allan Mariager, varehuschef i Føtex og formand for Turistforeningen Sydfyn.
    Havnen skal udvikles, således at havnepromenaden bliver attraktiv og tiltrækker besøgende.
    Vælg “Byudvikling” og se mit fremsendte forslag til udvikling af havnen. Forslaget, tror jeg, vil kunne bidrage til positiv udvikling af Møllergade.

    Parkering i Svendborg trækker i negativ retning mht udvikling af bylivet, da opholdet i midtbyen gøres så kort så muligt pga høje parkeringsafgifter.

    Mvh
    Lars B. Jensen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php