Kan man rationalisere kvaliteten i daginstitutionen?

15. november 2010


Kan man rationalisere kvaliteten i daginstitutionen?, spørger en universitetsstuderende i dette indlæg, og lægger dermed op til debat.
(Foto: mitsvendborg.dk)


mitsvendborg.dk
AF: METTE KINGO
Gerritsgade 2B
5700 Svendborg

Er kvaliteten i dit barns daginstitution tilfredsstillende?
Det spørgsmål rejser jeg som studerende i pædagogik ved Syddansk Universitet, i forbindelse med et pilotprojekt, som har til formål at undersøge og gå i dybden med kvaliteten i daginstitutionerne i Svendborg kommune.

Den 5.10.2010, blev det vedtaget af Svendborg Byråd, at der skal ske besparelser på dagtilbudsområdet i Svendborg Kommune på 12 mio. kroner alene i 2011. Samlet set skal der findes besparelser på 21 mio. kroner. Dette betyder bla. nedskæringer, som vil medføre nedlæggelser af 60-70 stillinger.

Som led i undersøgelsen ved SDU vil jeg opfordre forældre, samt personale i daginstitutionerne i Svendborg Kommune, til at gå ind i debatten her på mitsvendborg.dk og give jeres besyv med.
Alle kommentarer og input vil blive taget med i betragtningerne i den samlede rapport.

Med venlig hilsen og på forhånd tak.
Mette Kingo
Studerende ved Syddansk Universitet, Cand.mag.pæd.

Der er på forhånd opstillet tre spørgsmål til debat:
1.    Hvad er din oplevelse af dit barns daginstitution?
2.    Hvordan oplever du daginstitutionens kvalitetsniveau?
3.    Hvilke oplevelser og erfaringer har du med daginstitutionen?
4.    Kan man rationalisere kvaliteten i daginstitutionen?

2 svar til Kan man rationalisere kvaliteten i daginstitutionen?

  1. Louise Kingo Liokouras
    17. november 2010 at 18:39

    Mine børn går den selvejende institution Askelæ, og min oplevelse af stedet er udelukkende positive. Det er et meget højt kvalitetsniveau, og jeg har gode erfaringer med institutionen i alle sammenhænge. Personalet er meget kompetente, og der er en meget god ledelse. Hvad opskriften er, og om man kan rationalisere kvaliteten i daginstitutionerne er svært at sige. Jeg tror ikke økonomi spiller en så væsentlig rolle. Langt mere vigtig er evnen til at føre den rigtige ånd fra leder til barn, igennem forældre og pædagogerne. Det er måske nemmere sagt en gjort, men har man sit barn i Askelæ virker den rigtige model nu så indlysende.

  2. Anne Marie Lynge
    28. november 2010 at 23:12

    1. Min søn har de sidste 2 år gået på Ryttergården et år i vuggestue og godt et år i børnehaven. I løbet af de to år er der nu skåret ind til benet på ting, der ikke berører pædagogikken direkte. Til næste år er det netop de pædagogiske timer, der berøres. Der er således ingen formiddagsfrugt, eftermiddagsmad og mælk, ingen bleer og der er også skåret i åbningstiden med et kvarter hver dag.
    Der er to vuggestuegrupper p.t., hvoraf den ene er placeret i en pavillion. Pavillonen lukkes og pladserne overgår til dagplejepladser.

    2. Kvaliteten i det pædagogiske arbejde er p.t. god, men det mærkes tydeligt, at hvis der mangler en person, kører det på pumperne. Der bliver brugt mere energi på at holde ro på børnene, og derved kommer det pædagogiske arbejde i baggrunden. Overskuddet er mindre, og forældre kan f.eks. blive bedt om at tage afsted inden morgensamlingen, da det vil forstyrre for meget, hvis man bliver og overværer det. Personalet er engageret, der er mange aktiviteter i gang, det er velplanlagt, man arbejder efter et overordnet fokusområde. Hele dagen arbejdes der med at gøre vores børn selvhjulpne, selvstændige, motorisk, sprogligt og socialt kompetente mennesker og de gør deres arbejde godt og til stor inspiration for os forældre.

    3. Min erfaring med daginstitionen er, at den er et utroligt stimulerende sted at blive passet for mit barn. Det kræver dog, at der er personale nok, så man kan nå andet end at tørre numser, hjælpe tøj af og på og trøste børn. Børns gundlæggende behov skal naturligvis dækkes, men der skal også være tid til at stimulere børnene, så de kan udvikle sig og blive skoleklare. Hvert barn skal ses og høres hver dag. Som det er nu, kan det lige akkurat hænge sammen, men med de varslede besparelser på de pædagogiske timer og fyringerne, kan det hurtigt blive et kaotisk miljø og ikke et stimulerende miljø.
    4. Det bekymrer mig, at man sparer på det vigtigste, nemlig det uddannede pædagogiske personale. At man flytter vuggestuepladser til dagpleje, hvor pædagoger er erstattet af ofte ufaglærte dagplejemødre, som ikke arbejder efter pædagogiske målsætninger etc. Kvaliteten i dagplejen er selvsagt meget afhængig af den enkelte dagplejemor og dennes kompetencer! Når der bruges vikarer i intitutionerne, slækker man ligeledes på kvaliteten, da man ofte ikke har råd til at bruge faglært personale, men føler sig nødsaget til at bruge ufaglært personale, som er billigere i timeløn.
    Jeg mener dermed ikke, at man kan rationalisere kvaliteten. Man kan ikke fyre pædagoger og reducere i pædagogtimer uden det får betydning for det udbytte vores børn får af at gå i en institution.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php