Åbenhed – en nødvendighed for udviklingen

7. november 2007



Christian Dan Jensen 07.11.2007
Dette blogindlæg er skrevet ud fra nogle betragtninger af hvilket niveau vi egentligt ønsker kommunikations- og vidensinformationsstrømme skal videreformidles på.
Min datter er lige startet i folkeskolen. Nu starter mange års indlæring, opbygning af netværk, menneskekendskab og sociale relationer, som skal underbygges og videreudvikles resten af hendes liv. Et utroligt udviklingsforløb hvor mange faktorer spiller ind, ikke mindst skolevalget.
Jeg har gjort mig tanken, at tænk sig hvis der kun havde været den ene skole at kunne vælge. Hvis der ingen sammenligningsparametre var, så man var nødt til at acceptere den videns, undervisnings- og oplysningsdagsorden den kun ene skole havde sat. Man måtte således nøjes med kun den ene undervisningsretning og kun den selv samme skolebestyrelsesstruktur som ville være fuldstændig udelukket fra at lade sig inspirerere af andre skolers udviklingsform og forskelligt valgte undervisningsværktøjer. Det ville være en stor kæp i hjulet for mit barns udviklingsmuligheder. Det ville højest sandsynligt betyde, at min datter ikke ville udvikle sig i en samfundsmæssig opdateret retning, og dermed stille hende dårligere i fremtiden, både i hendes faglige som menneskellige kompetencer.Heldigvis er det jo ikke sådan. Skolerne lader sig naturligvis i bred udstrækning inspirere af hinandens mangfoldighed, åbenhed og forskelligheder.
En sund udvikling er kendetegnende ved netop åbenheden omkring input fra alle sider. Den kritiske forælder engagerer sig i sit barns udvikling, og bør stille krav både til sig selv og til at skolen er nuanceret, objektiv og fremtidsorienteret så barnet udvikles paralleliseret med den samfundsmæssige udvikling.
Jeg hørte forleden om en skole i Svendborg hvor forældrene kunne gå på nettet og se hvilke hjemmeopgaver deres barn havde fået til opgave. Et godt eksempel på hvordan en skole har taget de nye teknologi- og kommunikationsformer til sig og udnyttet dem, til gavn for både barn og forældre og samfundsudviklingen. Kunne andre skoler lade sig inspirere af dette eksempel i fremtiden?Skolen er blot et eksempel, som for dens sags skyld kunne være hvilken som helst institution, oplysningsorgan, organisation eller virksomhed. Følger man ikke med den samfundsorienterede udvikling, må man før eller siden erkende, at udvikling er et procesforløb som ikke kan kontrolleres. Det ville være absurd at tro, at man i den højteknologiske tidsalder som vi lever i, skulle kunne styre en udviklingsretning. Den kan manipuleres og farves et stykke af vejen, men kan aldrig bremses eller holde sig opdateret på utidssvarende rutiner, det står vist efterhånden klart for enhver.

Christian Dan Jensen
mitsvendborg@gmail.com

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php