Skolelederen og menneskekenderen

8. februar 2012

 


 
Hver morgen modtager Jørn Eder-Jensen alle Tåsingeskolens elever og personale med et ’godmorgne’ i døren til skolen.

(FOTO: mitsvendborg.dk)


Man skal have det godt for at være en god lærer. Det har været Jørn Eder-Jensens filosofi i 32 år som skoleleder. Nu trækker han sig tilbage for at nyde sit otium.


AF BO HANSEN


De var vant til hans personlige og velskrevne taler til højtider og jubilæer på lærerværelset. Men den 22. december 2011 faldt ordene som en tordenbyge i sensommeren. Nogle sad som forstenede, mens andre ganske sagte græd. Mange mennesker ville nærmest bryde ud i jubel, når ens slavepisker af en leder takker af, men på Tåsingeskolen var stemningen anderledes. Stemningen var tom som i ordet tom. Læreren, som havde haft frikvartersvagten, kom lidt pludseligt brasende ind af døren, man kunne se, at han tænkte, om nogen var død. Men hvorfor er Jørn Eder-Jensen så afholdt og respekteret, og hvem er han egentlig?
Ham i døren
Vi kender ham alle sammen – i hvert fald os fra Tåsinge. Måske mest af alt for at stå i døren og ønske elever og voksne ”godmorgne”. Ordets betydning findes næppe i noget opslagsværk, men vi tager alle den varme velkomst med os videre til hverdagens udfordringer. Selv mener han, at udtrykket virker bedre i hans egen udviklede form. Grunden til, at han tager imod i døren, skal findes i en erfaring, som han gjorde sig i sin egen tid som barn i skolen. Skolelederen var efter Jørns opfattelse hævet over alle andre:
– Man kunne ganske enkelt ikke få ham at se, han var simpelthen indbegrebet af distance. Inspirationen til at møde eleverne i døren fik jeg fra gårdvagten. Han var den af de voksne, som havde kontakten til eleverne, og derfor har jeg i alle mine knap 32 år som skoleleder søgt samme nærhed og åbenhed i forhold til både børnene og forældrene, fortæller Jørn Eder-Jensen.

Det har været det hele værd
På spørgsmålet om han finder beslutningen vemodig, er Jørn Eder-Jensen ikke helt entydig. Han understreger, at det har været en lang personlig proces. En proces, hvor han har forberedt sig på at fralægge sig et liv, som han aldrig har opfattet som et almindeligt arbejde. Det har været en livsstil. Jørn har med jobbet haft brug for sine egenskaber som menneskekender. Hans filosofi har været, at alle ansatte skal have det godt for at være en god lærer.
Men Jørn glæder sig også til sit nye liv. Han glæder sig til at dyrke nogle af de ting, som han ikke har nået i tidens løb. Han overvejer at genoptræne det knæ, som blev opereret for flere år siden. Bruge tid på hans kunstneriske side, han vil gerne male billeder og den uddannede pottemager sender også tanker til leret. Han vil bruge en masse tid på børn og børnebørn, og han vil bruge mere tid på passionen sejlads.
Som altid har Jørn mange spændende projekter. Jo, han glæder sig til en spændende fremtid, men konstaterer samtidig, at arbejdslivet som skoleleder har været det hele værd. For som han udtrykker det: Børn er berigende.

Kritik af den moderne offentlige leder
Jørn Eder-Jensens popularitet skal også findes i, at man i samtale med ham altid kan få et klart synspunkt fra ham. Han er ærlig og har ofte holdninger med kant. Han er selv en anderledes leder, så det var oplagt for skribenten til denne artikel at spørge Jørn om, hvad han synes om den udvikling, som den moderne leder i den offentlige sektor har gennemgået de seneste år. Jørns svar kom som altid fra hjertet og med et skævt smil:
– Man kan blive så dygtig, at man kan give svar på alt og klare alle udfordringer og alligevel stå tilbage med ingenting. Man kan blive så dygtig som leder, at man mister sin etik. Det er den offentlige leders store udfordring. De er meget dygtige, men der mangler noget. Man er for sjældent villig til at indrømme, når man laver fejl. Jeg kommer til at tænke på begrebet ’systemets ufejlbarlighed’, lyder det fra skolelederen på Tåsingeskolen.
Han sender dog nogle meget varme tanker til en af fremtidens ledere, nemlig hans kommende afløser. Jørn håber, at hans efterfølger vil få det ligeså godt, som han slev har haft det på skolen. De kvaliteter, en ny leder af skolen skal have, er svære at sætte ord på for Jørn. Det var jo også derfor, han blev spurgt og bliver opfordret til at give et svar. Han tøver og siger:
– Skolens fremtidige leder skal kunne varetage helheden. Evne at kommunikere udadtil. Lave en enkelthed i organisationen. Denne skole kræver meget gåpåmod og har brug for ny energi. Men vigtigst af alt: Han skal kunne lide børn mere end dokumenter, siger Jørn Eder-Jensen.

Tak
En epoke i Tåsinges skolehistorie takker af. Hvis lyrikeren, filmmageren og cykeleksperten Jørgen Leth havde skrevet denne artikel, ville han sikkert slutte med noget i denne retning: ”Her slutter en legendes karriere på fornemste vis. Efter et heltemodigt og langt udbrud cykler han i ensom majestæt i mål. Han er i sandhed en mester på sit felt”.
Vi andre bliver bare helt stille og har mest af alt bare lyst til at sige: ”Tak – og selv ’godmorgne’ til resten af livet, Jørn”.    

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lokale annoncer


NU i byens gårdbutik.
Find os også på Facebook

Kontorfællesskab og mødebooking

Links

Lokale nyheder





  - Få Dit arrangement med

Svendborg Rabbits



Blogroll





Artikler og nyheder inden for it

Prøv energiberegneren:


Arkiver

css.php